Golfprylars bästa månad någonsin plus sajtens filosofi och utveckling

Golfprylar.nu har numera funnits i ganska många år och vi har hela tiden gjort framsteg med själva shoppen. Kollar man tillbaka till början hade vi inte många produkter och själva shoppen i sig var mycket enklare. Där har numera mycket hänt om man säger så.

Då är det trevligt att kunna säga att redan nu är detta den månad då vi har sålt bäst någonsin. Vi är självklart en liten shop fortfarande och så kommer det säkert att vara för lång tid framåt och mest troligen för alltid. Det har liksom aldrig varit vårt mål att konkurrera med Dormy direkt.

Varför Golfprylar.nu är som den är

För att bli riktigt stora skulle det krävas att vi börjar sälja klubbor, bagar och andra sådana saker. Då vi driver företaget (som säljer annat via andra kanaler också) fortfarande från ett vanligt hus är detta inte riktigt en möjlighet. Som tur var lever er skribent själv och därmed har numera företaget tagit över i princip halva huset 😉

Men om vi skulle börja sälja klubbor och bagar t ex skulle lagerytan direkt ätas upp. En bag tar upp bra mycket mer yta än vad 1 000 markeringsknappar gör om man säger så. Sen ska vi heller inte tala om kostnaderna. Inköpspriserna utan att ha undersökt det allt för noga kanske är runt 50 gånger högre för en bag.

Då vi alltid har haft som mål att Golfprylar ska drivas säkert har vi aldrig önskat att dra på oss en massa kostnader som sedan ska plockas tillbaka förhoppningsvis. Istället har vi hela tiden gjort mindre satsningar men kanske fem nya produkter när vi gjort våra inköp och på det viset under åren gjort att vi snart börjar närma oss 200 produkter att välja mellan. När vi började kanske vi hade 20.

Vill man bli stora snabbt ska man hitta investerare som satsar miljoner direkt från början och då börja med fler produkter än vad vi har nu och även dyrare sådana. Vi har låtit shoppen växa fram med stöttning från andra affärsområden för företaget och även om det tagit tid har det varit säkert då vi aldrig har haft någon som kräver pengar av oss som vi kanske inte hade kunnat leverera.

Sen i framtiden är det fullt möjligt att vi även kommer att börja med lite dyrare saker också som vi ser passar in hos oss. T ex har vi ganska länge tittat på kikare som mycket väl kan komma in i utbudet ganska snart.

Teknik och innehåll

Här har vi också tagit stora steg framåt den senaste tiden, även om en sajt alltid är ett byggprojekt på sätt och vis.

Förra året kom vi ut med Golfprylar 2.0 där vi hade gjort om sidan från grunden så att den var mycket modernare dels till utseendet men även funktion. Vi börjar få bättre och bättre koll på funktionerna i nya systemet vilket gör att vi hela tiden har kunnat komma med med förbättringar.

Förr i tiden hade vi t ex svårt att erbjuda kunderna rabattkoder men nu har vi sådana som vi kan använda. Men shoppen är inte hela sajten och det har hänt mycket på andra delen av sajten också. Vi vet att vi har en lite ovanlig sida som är en blandning av shop och informationssida och det tycker vi är ganska trevligt. Hitta någon annan som kör vårt koncept är nog en utmaning.

Grunden till detta är sidan från början växte fram som en infosida där vi snabbt kom på att det kanske kunde vara trevligt att sälja lite tillbehör också. Vi har sedan tyckt att det varit värt att hålla kvar denna delen av sajten och även utveckla den med åren.

Hur långt ska man slå? Vår överlägset mest besökta artikel

Visst är vårt mål hela tiden att besökare till oss ska köpa grejer av oss. Det vore idiotiskt att påstå något annat då det är hela tanken med alla shoppar som finns (möjligen Systembolaget som är undantaget). Samtidigt vet vi att en besökare som kommer till oss för att läsa artikeln om Hur långt ska man slå? med största sannolikhet inte kommer att köpa något av oss då vi ger dem svaret på sina fråga. Just den artikeln har länge varit vår överlägset mest besökta.

Förhoppningen för oss är då att någon ibland går vidare och ser vad vi erbjuder i övrigt och köper något eller bara får en positiv upplevelse på sajten och kanske kan komma tillbaka i framtiden och köpa lite golfprylar. En nöjd besökare är mycket bättre än en besökare vi aldrig får till oss.

Vi har utvecklat våra produktsidor t ex med betydligt fler bilder som visar hur produkterna fungerar i verkligheten t ex. I princip alla peggar har nog nu bilder med en passande klubba för att ge lite perspektiv. Vi har även startat en Youtubekanal där vi laddat upp videos för produkterna och t ex övningar. Målet med denna kanal är inte att bli stora influencers inom golfen direkt utan mer att ha som kanal för att kunna visa upp våra produkter och nyttig information för er som besöker oss.

Och vi är även fullt medvetna om att våra videos fortfarande är väldigt basic. Det är helt enkelt en ganska stor process att bli bra på att göra videos och det hjälper inte att vi två som driver företaget är uppdelade på Småland och Västerbotten. Inte direkt att vi sammanstrålar för att spela in en video om man säger så. Men förhoppningsvis kan vi här hitta någon annan lösning för att få till lite fler videos och annat material ute från banan.

Bästa månaden

Som nämnts tidigare i artikeln och i huvudrubriken är detta vår bästa månad någonsin och då när artikeln skrivs är det fortfarande 10 dagar kvar på månaden. Det finns alltså potential för att månaden ska bli ännu bättre.

Det lite roliga i sammanhanget är att Google analytics som vi använder precis har gjort en större uppdatering där det krävdes att man ändrar koden. Analytics är det vi använder för att kunna se hur många som besökt oss och vilka sidor de besökare. Alltså bara grundläggande saker som en sajt behöver för att veta något om hur populär sidan är osv. Denna nya uppdatering har gjort att vi för närvarande inte får in all statistik som vi hade tidigare så vi kan faktiskt inte säga om sidan blivit populärare eller om det bara är något som gör att folk vill köpa golfgrejer just nu.

Självklart hoppas vi att det är att Golfprylar blivit populärare och att det kommer fortsätta även i framtiden. Men vår approach till shoppen blir det även enklare för oss att satsa mer tid och pengar om vi säljer mer. Vilket är positivt för oss och även våra kunder då utbudet och kvalitén på sidan ökar.

Exakta siffror för vad vi säljer osv kommer jag av uppenbara anledningar inte skriva ut här. Vi är fortfarande småpotatis på marknaden, gissar att de stora inte ens har en aning om att vi finns. Det behövs alltså flera månader till med ökningar som denna för att vi ska vara några att räkna med på marknaden. Kanske kommer dem vilket vi isf skulle vara väldigt nöjda med.

Golfprylars framtid

Själen för Golfprylar kommer till stor del från egna erfarenheter kan man säga. Tidigt var jag någon som började köpa grejer utanför de vanliga kanalerna. Alltid tyckt det var för dyrt att t ex gå och köpa ett järnset i någon känd butik.

Vad vore Golfprylar utan castlepeggar?

Så hela tiden har det funnits ett sökande efter produkter. Golfklubbor köptes t ex tidigt från en sajt som Gigagolf.com där man kan få prisvärda klubbor. Alltid tyckt det finns ett nöje i att hitta intressanta saker till bra priser. Detta förde också med sig att grejer köptes in från eBay och liknande också. Castlepeggar som är en ganska stor del av vårt pegbestånd här på sajten hade jag spelat med själv i flera år innan vi startade denna shop.

Grepp som behövde bytas köptes också in samma väg. Så det var fullt naturligt att börja sälja dessa typer av produkter även här i shoppen då det är saker som man själv har använt. Självklart har det utvecklats till att sälja en massa saker som inte är något jag har intresse av men det är ju fullt naturligt. Vi gillar helt enkelt olika saker.

Vi vill därför behålla den här tanken med shoppen även framöver där det ska gå att hitta billiga saker som gör jobbet. Sen självklart är vi ett del i steget så det går att hitta billigare saker än hos oss om man går direkt till källan. Men då har man lång leveranstid osv att brottas med.

Jämför man våra priser med andra shoppar ligger vi dock oftast klart lägre. Sen finns det vissa produkter som de stora kan konkurrera med oss men då handlar det normalt om grejer där de har stora inköpsvolymer osv där de kan få ner inköpspriset lägre än vid. Eller att de säljer på rea med en förlust vilket vi har svårt att göra.

Kan vi hålla Golfprylar med denna filosofi även framöver vore det mycket trevligt. Vi har även valt en annan ton när vi kommunicerar med våra besökare och kunder. Lite mer avslappnad ton än vad den stor ”seriös” och tråkig butik gör.

Informationsdelen

Om man bortser från tiden när själva Golfprylar skapades så är nog detta det år då det faktiskt har kommit ut mest innehåll till denna del av sajten. Som tur var är golf ett stort ämne där det finns mycket att skriva om vilket gör att det fortfarande finns många luckor för oss att täppa till.

Vilket är något vi just jobbar med och räknar med att fortsätta att göra. Vi ser t ex att det är populärt att komma in till våra grundläggande artiklar som förklarar golfen. Kan vara för nybörjare i vår nybörjarguide eller i vår ordlista där vi tar upp olika ord som kanske inte alla har koll på.

Det är fortfarande så att de dagarna vi har haft överlägset mest trafik till sajten är under OS-golfen 2016 när Henrik Stenson tog silver. Väldigt många besökare då besökte vår informationsartiklar vilket tydligt tydde på att det var många som inte hade så bra koll på golf som tittade på tv då och behövde få något förklarade för sig.

Utöver att täppa till luckor ska vi försöka få ut mer bra content helt enkelt till er i olika slag. Som jag varit inne på försöker vi bli bättre på det här med video t ex. Snart kanske vi börjar producera klipp där vi talar t o m även om det låter lite galet.

Det man ska komma ihåg bara är att vi inte är några utbildade golftränare eller liknande som driver sajten och därför kommer vi själva aldrig att göra klipp där vi säger till andra hur de ska svinga och liknande. Vi har inte lösningarna för hur man botar en slice. Hade svinglösningar funnits i hjärnan hade inte jag själv hade stora problem med en hook.

En pro på den lokala klubben kan säkert hjälpa till med detta och därför siktar vi heller inte in oss på det som vår nisch. Lite bra information och ibland kanske något underhållande ska vi försöka med.

Sociala medier

När jag nämnde Youtube sa jag att vårt mål inte var att bli några influencers och det kommer vi aldrig att bli. Känner inte att det ligger speciellt naturligt till direkt att vara en sådan.

Men att bli bättre på sociala medier är något vi verkligen försöker med. Kollar man t ex på vårt Instagramkonto ser man att vi för närvarande har 43 inlägg. Av dessa har 33 kommit i år vilket är ett klart steg framåt. Twitter är kanske det vi använder minst även om vi nog har haft det längst. Facebook har vi också där vi lägger in saker.

Många saker kommer ut på dem alla tre även om det finns vissa skillnader. T ex är Instagram ett ställe där vi lägger ut lite mer spontana skar som inte dyker upp på de andra platserna. Facebook blir ofta de lite mer större sakerna bara. Vi lägger ibland ut rabattkoder osv just på de sociala medierna så det kan vara anledning att följa oss av bara en sådan anledning.

Finns helt klart stor potential för utveckling inom detta område och vem vet kanske känns det naturligt att i framtiden posera på bilder med golfklubbor av ett visst märke och säga hur otroligt bra de är samtidigt som det är svårt att stoppa ner dem i bagen för att den är fylld med pengar 😉

Golfprylars nyhetsbrev

Vi har även i år börjat att skicka ut nyhetsbrev regelbundet. Något vi talat om länge tidigare men som aldrig bara blivit av. Numera försöker vi skicka ut ett nyhetsbrev någon av de första vardagarna i varje månad. Har vi något speciellt att meddela kan det komma ut något extra nyhetsbrev men i grund och botten är tanke att det bara ska komma med lagom mellanrum.

Vi som driver Golfprylar vet själva hur irriterande det kan vara med shoppar och likande som skickar ut en massa nyhetsbrev mest hela tiden. En gång per månad känns därför lite lagom för tillfället då det inte är störande ofta.

I nyhetsbreven hittar du information om vad som har hänt på sajten den senaste månaden, vilka nya reavaror vi har (byter dem normalt en gång per månad) men du kan även där få erbjudanden som är specifika för just nyhetsbrevet.

Gå med i nyhetsbrevet kan du göra här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>