Köpvillkor Golfshop
1. Allmänt
Golfprylar.nu och dess webbshop drivs av Uttern & Sorken Webbproduktion HB (organisationsnummer 969736-5774). I resten av villkoren benämns företaget ”Golfprylar.nu” eller ”vi” och du som kund benämns ”kunden” eller ”du”. Fler företagsuppgifter och kontaktuppgifter finns under Om Golfprylar.nu.
Villkoren gäller vid köp från Golfrylar.nu och webbshoppen. När du gör ett köp ingår du avtal med Uttern & Sorken Webbproduktion enligt dessa villkor.
Allmänna köpvillkor
För att kunna handla hos oss måste du vara 18 år eller äldre. Som säljare förbehåller vi oss rätten att neka en kund att göra ett köp i enskilda fall, om vi känner att detta behövs. Det kan i så fall t ex bero på att kunden har angivit felaktiga uppgifter, vid ovanligt många reklamationer eller ånger, om vi misstänker bedrägeri eller liknande.
Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter och att det kan bli fel i lagersaldo, vilket gör att vi inte kan skicka ut en order (i dessa fall återbetalas givetvis kunden). Vi reserverar oss också för eventuella felskrivningar och fel i t ex produktbeskrivning eller specifikationer. Golfprylar.nu kan när som helst uppdateras och texter och information kan ändras utan förvarning.
Alla produktbilder ska ses som illustrationer och exempel av produkter och det kan tänkas att varans exakta utseende eller funktion skiljer sig på något sätt från dessa bilder. Då olika skärmar / monitorer har olika färgåtergivning kan det tänkas att färgen på en produkt inte är exakt så som du upplever den på din skärm, vilket är utom vår kontroll.
När du genomför ett köp måste du godkänna villkoren och du förbinder dig då att följa dessa villkor och godkänner villkoren i sin helhet tillsammans med vår Integritetspolicy som behandlar hur vi hanterar personuppgifter. Vi följer de europeiska direktiven i GDPR gällande hantering av personuppgifter i den utsträckning dessa rör oss.
2. Betalsätt
Kortbetalning
Du kan betala med betalkort / kreditkort så som Visa och Mastercard. Våra kortbetalningar sköts inte av oss själva, utan av vår samarbetspartner Payson, vilket är en professionell betaltjänst. Det gör att betalningen är enkel och går snabbt och att du som kund har en extra trygghet.
Payson erbjuder möjligheter att t ex spara kortinformation så att du kan genomföra dina köp snabbare efter första försöket. Payson har sina egna villkor som du kan läsa på deras webbsida.
Bankbetalning
Payson erbjuder även bankbetalning vilket fungerar så att du betalar via din Internetbank. Du kan genomföra betalningen direkt via din bank, vilket funkar lika bra som kortbetalning. Du loggar normalt in med bankdosa eller Bank-ID. All data hanteras på Payson säkra sida med kryptering och skydd för din information.
Faktura
Payson erbjuder betalning via faktura. De har sina egna villkor för fakturabetalning. Du har 14 dagar på dig att betala och det kostar dig inget extra att använda faktura som betalningsmetod. Du kan också välja 30 dagars betalningstid mot en kostnad på 29 kr extra.
Du har även andra alternativ som att t ex att skjuta upp betalningar längre tid mot extra kostnad / ränta.
Om betalning uteblir tillkommer extra avgifter som dröjsmålsränta och påminnelseavgift etc.
Swish
Vi erbjuder betalning via Swish, genom Payson. Detta är ett enkelt sätt att betala som är kopplat till din mobiltelefon och ditt bankkonto. Du kan utföra betalningar i realtid, där pengarna dras direkt. Du kan använda denna betalningsform om du inte har något betalkort men ändå vill betala direkt. Det är mycket smidigt.
Payson / Swish själva sköter om betalningarna via sitt system och när du betalar din beställning kommer du att få slutföra betalningen med hjälp av Bank-ID samt Swish-appen på din telefon.
Stora köp av företag via faktura
Du som köper via företag kan få betala via faktura, alternativt om du är en privatperson som vill lägga en ovanligt stor beställning. Istället för att beställa via webbsidan ska du då helt enkelt lägga din beställning via e-post. Kontakta oss för att göra på detta vis. Vi fixar din order manuellt och du får sedan normalt en faktura i PDF-format via mail. Ifall du hellre vill ha en pappersfaktura kan vi skicka en sådan (mot avgift på 19 kr exkl moms).
Ifall betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 50 kr och sedan dröjsmålsränta på 25% som löper från förfallodatum tills fakturan är betald. Det kan även bli aktuellt att skicka vidare fordran till inkasso och senare även till Kronofogdemyndigheten. Skulder som hamnar hos Kronofogden leder till betalningsanmärkningar, vilket är värt att veta.
3. Leveranser
Vi levererar för närvarande endast inom Sverige.
Fraktkostnad
Fraktkostnaden är 29 kr och fast, vad du än beställer. Det spelar alltså ingen roll om du beställer en väldigt stor / tung produkt eller många produkter. Du betalar ändå alltid bara 29 kr i frakt. Vårt mål är att hålla nere kostnaden för kunderna och att erbjuda en bra och billig frakt.
För beställningar som överstiger 500 kr (endast produktkostnad) erbjuder vi gratis frakt. Du kommer att se detta automatiskt i kassan. Vill du ha fri frakt och ligger nära gränsen så kan du alltid lägga till någon liten extra produkt för att komma över 500 kr.
Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis 2-3 arbetsdagar. Vi skickar i de flesta fall beställningar senast nästkommande vardag. Helger och röda dagar räknas ej in.
Vi skickar de flesta av våra beställningar via PostNord. I de flesta fall är paketen ej spårbara, eftersom de flesta saker som vi skickar är små och kan skickas i vadderade kuvert eller plastpåsar.
Fördröjningar i leveransen kan sedan ibland uppstå beroende på postgången, vilket är utom vår kontroll. När PostNord har postutdelning endast varannan dag kan detta påverka hur snabbt en beställning kommer fram, vilket tyvärr är svårt att styra från vår sida.
Har man inte fått sin beställning inom fem vardagar bör man dock kontakta oss, så ska vi försöka se vad som har hänt med den.
Varor som inte finns i lager kan inte beställas, men det går att lägga till sin e-postadress till en lista för att få ett meddelande när varan åter finns i lager.
Leveranssätt
Varan skickas i ett paket anpassat till storleken på din beställning. Det kan vara ett vadderat brev, plastpåse eller ett litet paket beroende på vad du har köpt. Oftast kommer paketet direkt i brevlådan men det kan tänkas att det är för stort och då hämtas det istället ut vid närmsta utlämningsställe.
För både vadderade brev / små försändelser och större försändelser använder vi i de flesta fall PostNord. Större försändelser / paket hämtar du ut vid närmaste utlämningsställe, vilket du blir meddelad om när aviseringen kommer. Du måste lämna ditt mobilnummer för att kunna få en SMS-avisering.
Ej uthämtade paket kan debiteras med en avgift på 200 kr, för att täcka våra administrativa kostnader och fraktkostnader. Ett ej uthämtat paket kan ej reklameras och omfattas ej av ångerrätten.
4. Byten, returer och reklamation
Du har full bytes- och returrätt inom 14 dagar från att du har fått varan. Du kan välja att byta till annan vara eller få pengarna tillbaka.
En vara som skickas tillbaka måste vara oanvänd och förpackad i originalförpackningen. Etiketter skall sitta kvar ifall sådana finns. Returnera ej varor genom att sätta en fraktsedel direkt på originalkartongen, den blir då skadad och vi kan ej godkänna returen.
Vid retur och byte står du som kund för kostnaden för returfrakten. Vid byte till en annan vara skickar vi den nya beställningen fraktfritt tillbaka till dig (men du måste ändå stå för returkostnaden för ditt första köp).
Vi en retur återbetalas varans pris plus fraktkostnad till dig. Du kan dock endast få fraktkostnaden tillbaka om du returnerar hela ordern. Om du ångrar endast del av order så återbetalas inte fraktkostnaden.
Reklamationer
Är levererad vara felaktig (t ex att vi har skickat fel produkt, att färgen eller modellen är fel eller att den inte motsvarar beskrivning och bilder) eller skadad / inte fungerar kan du reklamera den.
Kontakta oss på Golfprylar.nu via e-post för information om du vill ha mer information om hur du går tillväga för att genomföra en reklamation. Du kontaktar oss via vårt kontaktformulär eller genom vår mailadress info@golfprylar.nu.
Vid godkända reklamationer står vi för returfrakten, om det är så att vi kräver att du returnerar varan för att vi ska kontrollera den. I de flesta fall brukar vi dock godkänna en reklamation med endast hjälp av bilder och beskrivning av felet, vilket inte kräver att du skickar den tillbaka till oss.
Detta är dock vårt val och om vi kräver att du skickar tillbaka varan måste du göra detta för att reklamationen ska kunna godkännas.
Om vi har bett dig att returnera en vara för kontroll så kan vi neka reklamationen, om det är så att det fel som du hävdar inte stämmer eller om du själv har gjort något för att skada produkten.
I detta fall kommer vi inte att återbetala dig för returfrakten utan betrakta ärendet som en vanlig retur. Har du på något vis skadat en vara på så vis att den inte kan säljas igen, så kan vi inte återbetala dig för köpet.
Förfarande vid retur
Kontakta oss via mail för att meddela att du ångrar ditt köp eller om det är något problem med din vara och du t ex vill reklamera den. Vi går då igenom proceduren med dig och hjälper dig med det du behöver göra. Om du ska returnera en vara så bör du märka den med ordernummer.
När du ska returnera en vara skickar du den helt enkelt tillbaka till oss. Returadressen står här nedan. Du betalar som sagt själv för returfrakten om du ångrar ditt köp.
Du ansvarar även för att returen kommer fram till oss och att varan inte skadas i transporten. Det är därför normalt rekommenderat att skicka varan med rekommenderat brev eller liknande (som är spårbart) och att du paketerar produkten väl. Om värdet på produkten du har beställt är lågt kan du överväga att skicka den ej spårbart.
Vi skriver alltid ut returadress på våra paket men här har du den igen:
Skicka din retur till:
Uttern & Sorken Webbproduktion
Ängsgatan 11
567 93 Hok
Återbetalning vid kortköp
Återbetalning sker när vi tagit emot den returnerade varan och godkänt den. Vi sätter då tillbaka det aktuella beloppet på ditt Visa / MasterCard eller på ditt konto om du använt bankbetalning eller PayPal, beroende på vilken betalningsmetod du använde. Vi återbetalar enligt samma betalningssätt som du betalade med.
Det kan ta upp till fem bankdagar innan pengarna kommit in på ditt konto och totalt kan det ta upp till 14 dagar att få sin återbetalning. Behåll ditt kvitto tills du fått tillbaka pengarna igen. Får du inte tillbaka pengarna kan du höra av dig till oss så ska vi kolla vad som kan ha blivit fel.
Vid ånger, godkänd reklamation eller likande där du har valt betalning via faktura så kommer fakturan att makuleras om du inte ännu har betalat den. Du behöver således aldrig betala fakturan i detta fall.
Om det handlar om en reklamation där vi har begärt att få tillbaka den reklamerade varan så ersätter vi även din returfrakt (ifall vi har bett dig att skicka in varan) samt skickar ut en ny produkt utan extra kostnad om du vill ha en sådan. Reklamationen måste då vara godkänd innan några pengar betalas ut.
5. Köpvillkor
Orderbekräftelse
När du genomfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till din mejl. Får du ingen orderbekräftelse samma dag som du gjort din beställning ber vi er kontakta oss, då det kan betyda att du skrivit in fel e-postadress. Tillsammans med din leverans får du ett kvitto (detta fungerar även som garantibevis).
Kvittot som medföljer paketet är ditt garantibevis. Garantin omfattar ej transportkostnader. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens beslut.
E-post / Nyhetsbrev
När du handlar hos oss sparas din mailadress som en del av ditt köp. Vi behöver den för att kunna skicka orderbekräftelser och andra mail till dig. Exempel på mail som vi kan skicka är påminnelse om att skriva en recension / betygsätta produkt och kampanjer etc.
För att kunna skicka mail till dig behöver vi ha koppla din mailadress till vårt nyhetsbrev. Din mailadress används sedan i utskick av lämplig sort. Du blir automatiskt tillagd här när du köper något av oss, på samma vis som din beställning läggs i vårt system.
Vi använder din e-postadress för att skicka ut nödvändiga mail angående din order men kan även skicka ut mail med kampanjer, rabattkoder, tips och allmänna nyhetsbrev då och då.
Du kan själv välja att avsluta din prenumeration på vårt nyhetsbrev och dessa utskick om du vill. Du kan aldrig stänga av dig från att få mail som rör din beställning i sig, men kan välja att inte få andra mail såsom rabatter, tips och nyhetsbrev.
Du kan antingen avsluta prenumerationen från ditt konto eller via länken som finns med i mailet.
Uppmaning att recensera en produkt
När du beställer från oss kommer vi efter sju dagar skicka ut ett mail med en påminnelse / uppmaning om att lämna ett betyg / recension på ditt köp. Din sparade mailadress används för detta ändamål.
Vi skickar endast ut en påminnelse om detta via mail och om du sätter betyg kan du också få en rabattkod på 10% som tack för hjälpen. Den kan du sedan använda i kassan vid nästa köptillfälle.
Rabattkoden du får är giltig i ett år och kan ej kombineras med andra erbjudanden.
Paket som inte hämtas ut
Har du fått ett paket levererat till ett utlämningsställe, som du inte hämtat ut såskickas det tillbaka till oss efter 14 dagar. Om vi får tillbaka paket som ej blivit utlösta från Posten / Schenker / DHL etc, förbehåller sig Uttern & Sorken Webbproduktion via Golfprylar.nu rätten att debitera kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnader (fn 200 SEK). Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten och kan ej reklameras.
Presentkort
Ett presentkort är digitalt och består av en kod som kan användas vid utcheckning. Presentkortets saldo sparas hos oss, så att du kan använda en del av beloppet vid ett tillfälle och ha kvar resterande belopp senare.
Ett presentkort är giltigt i hela tre år från beställningsdatum. Det skickas direkt till e-postadressen för mottagaren. Du får inget fysiskt presentkort, endast ett mail. Det går dock att spara ner i form av en PDF-fil som sedan kan skrivas ut.
Du kan ångra ett presentkort i 14 dagar men endast om det inte används alls innan ånger.
Aktivera ditt presentkort genom att fylla i koden i fältet för presentkortskod eller fältet för rabattkod (bägge funkar fint). Du ser belopp som dras från presentkortet i varukorg / kassa, så att du kan kontrollera att det blivit rätt.
Du kan kontrollera saldo på ditt presentkort inne på Ditt konto genom att fylla i presentkortskoden. Du kan där även fylla på ett presentkort med mer pengar om du vill.
Presentkoder / Rabattkoder
Om du använder en rabattkod är den sedan förbrukad. Varje person kan bara använda en rabattkod en gång. Du kan tyvärr inte få tillbaka en rabattkod om du sedan ångrar ett köp. Du kan möjligen få tillbaka en rabattkod om du genomför en godkänd reklamation, men måste då kontakta oss speciellt om detta.
Om det uppstår ett problem med en order kan vi erbjuda dig en rabattkod som kan användas på nästa köp hos oss, som kompensation. Du kan då välja att godta denna kompensation eller ej. Om du godkänner att ta emot en rabattkod som kompensation så betyder det att du avsäger dig alla andra krav på kompensation utöver detta och ärendet anses vara löst.
Rabatter / Kampanjer
Om du har fått mängdrabatt eller liknande vid köp och sedan returnerar en del av din beställning kan det tänkas att mängdrabatten eller erbjudandet inte längre gäller (t ex om du köpt saker som är del av en specialkampanj – Ta 3 betala för 2 eller liknande). Då kommer vi att ta bort rabatten och återbetala dig enligt ordinarie priser.
Specialkampanjer – Gratis greenlagare när du handlar för minst 300 kr
Den här kampanjen gäller så långt lagret räcker och kan avbrytas utan förvarning. Du måste handla för minst 300 kr exkl. fraktkostnad för att kunna få ta del av erbjudandet. Du kan bara få en greenlagare per köp.
Kampanjen avser Greenlagare + markeringsknapp som är en hopfällbar greenlagare som i vanliga fall kostar 59 kr. Om du returnerar delar av din order så att du kommer under 300 kr, kan du tvingas betala för greenlagaren.
Kampanjen gäller ej när du köper endast ett presentkort, eftersom detta är digitalt och vi inte då skickar en beställning till dig. Vi kan då inte skicka med en greenlagare utan hade behövt skicka den separat. Om du beställer presentkort samt även fysiska produkter till dig själv, och kommer över 300 kr, så kan vi skicka en greenlagare.
Du behöver / ska inte lägga till en greenlagare själv i varukorgen, utan vi skickar med en i din beställning om du har handlat för minst 300 kr, per automatik. Om du själv lägger till en greenlagare så dras priset inte bort i kassan och då får du betala för den. Vi skickar då den plus en till gratis, om du är över 300 kr.
6. Personuppgifter
De personuppgifter som du lämnar vid beställning (namn, adress, telefonnummer, mailadress och IP-adress som användes vid beställningstillfälle) används och sparas så att vi kan skicka ut din beställning. Uppgifterna sparas sammankopplade till varje order.
När du beställer från oss får du normalt ett konto där dina personuppgifter sparas, t ex din leveransadress samt orderhistorik och liknande bra information. Detta underlättar när du kommer tillbaka och ska handla igen eller om du vill gå igenom gamla beställningar.
Uppgifterna skyddas enligt personuppgiftslagen (PUL) och GDPR och lämnas aldrig ut till tredje part. Dina uppgifter används endast för att skicka ut beställningar, för kontroll av gamla orders och för våra kundkontakter.
Alla kunder kan få mailutskick (nyhetsbrev alternativt erbjudanden från Golfshoppen osv) från Golfprylar.nu till den mailadress som de har lagt till vid beställning. Du har alltid möjlighet att avregistrera dig från att få mailutskick antingen via länk i mailet eller via ditt konto.
Dessa mailutskick kommer endast från Golfprylar.nu och vi delar aldrig din mailadress med andra företag.
Vi tycker att våra besökares och kunders integritet är viktiga och gör vad vi kan för att skydda de personuppgifter som vi hanterar.
Vi har en integritetspolicy där vi beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter och hur du själv kan påverka vad vi samlar in eller be om att få information borttagen. Vi följer senaste lagstiftningen och har som mål att alltid värna om besökarnas personuppgifter. Läs vår Integritetsskyddspolicy.
7. Övrigt
Vi följer Konsumentverkets regler för e-handel och returer. Man måste vara över 18 år för att handla av oss. Alla priser är inkl. Moms. Vi reserverar oss för att varor kan vara slut samt för möjliga fel i priser och texter. Av tekniska skäl kan färgerna på hemsidan avvika något från verkligheten.
Ändringar i villkoren
Vi kan komma att ändra i vår köpvillkor i framtiden och de som berörs av större ändringar kan antingen läsa om detta i villkoren eller, vid stora ändringar, kan vi skicka ut mail om att våra villkor har uppdaterats. Då kan det vara bra att kolla igenom dem så att ni fortfarande tycker att våra villkor är ok.
Uppdaterades 2023-04-12