Regelfrågan – Ytterligare fem regelfrågor för nybörjaren

Hur mycket ser du fram mot veckans regelfråga?
A: Det är jobbiga dagar från torsdag fram till onsdagen när frågan kommer, att vänta är jobbigt.
B: Vi har alla i familjen bokat in hela dagen för regelfrågan där vi löser den tillsammans. Bästa familjetiden varje vecka.
C: Regelfrågan är utan tvekan bästa stunden under veckan. Jag fixar en kopp varm choklad och kryper upp i soffan och försöker lösa den.
D: Jag ser inte fram mot den alls.

Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.


Rätt svar: A – C


För ett tag sedan körde vi fem regelfrågor för nybörjare och det kändes som en bra idé varför det nu är dags för fem till.

Precis som förra gången är meningen med dessa frågor att de ska vara lite mer inriktade på nybörjare. Därmed kan ni som spelar golf mycket troligen svaret på dem alla.

7. Får du grunda klubban i en bunker?

Detta är en klassiker som fortfarande lurar många. Grundregeln är att du inte får grunda klubban i sanden direkt framför eller bakom bollen i en bunker innan slaget. Att “grunda klubban” betyder att du låter klubban vila mot marken – och i bunkrar ska klubban hållas i luften tills slaget genomförs.

Får du grunda klubban i bunkern?

Däremot har reglerna blivit lite mer tillåtande de senaste åren. Du får exempelvis gå ner i bunkern och luta dig på klubban när du balanserar dig, eller använda klubban för att borsta undan sand på vägen dit – så länge det inte är i direkt syfte att testa bunkerns beskaffenhet.

Om du råkar vidröra sanden lätt under en provsving utanför bollens närhet, är det alltså plikt även om det kan kännas hårt. Det spelar ingen roll hur hårt du nuddar sanden egentligen utan bara nudd av några sandkorn eller en riktig duff spelar ingen roll när det gäller detta.

Att till exempel testa underlaget bakom bollen eller framför – ger plikt. Det är först under nersvingen som du få sätta ner klubban i sanden.

En lite intressant detalj i det hela är att detta bara gäller den bunkern du ska slå ett slag ifrån. Det är faktiskt tillåtet att testa hur en annan bunker är. Förutsatt att du inte bryter mot några andra regler när du gör det som att stoppa upp spelet i onödan osv.

Kort sagt: håll klubban ovanför sanden när du ställer upp dig för slaget, och var försiktig så du inte råkar toucha ytan i onödan. Bunkerspel är tillräckligt svårt att utföra bra att det bara är onödigt att dra på sig någon plikt när man väl håller på.


8. Får du spela en provisorisk boll om du misstänker att bollen kan vara förlorad i ett pliktområde?

Nej, och det är en punkt där många spelare gör fel. Om du misstänker att din boll kan ha hamnat i ett pliktområde – till exempel i vatten eller en rödmarkerad zon – får du inte spela en provisorisk. Reglerna säger att provisorisk boll endast får spelas när du tror att bollen kan vara förlorad utanför ett pliktområde eller out of bounds.

Notera att du kan slå en provisorisk om du misstänker att bollen är i ett pliktområde men du samtidigt tror att bollen lika väl kan vara out of bounds eller vara utanför pliktområdet.

Vad ska du göra istället? Du får givetvis gå fram och leta efter originalbollen inom de tillåtna tre minuterna. Om den inte hittas eller du är säker på att den är i pliktområdet, måste du då tillämpa lättnadsreglerna för just den typen av område – till exempel genom att droppa en ny boll med ett slags plikt enligt närmaste punkt för senast spelade slag eller längs en linje bakåt.

Kan vara bra att tillägga att detta normalt är till fördel för dig. Att slå om en ny boll från föregående position som en provisorisk boll är kostar dig både distans och ett pliktslag. Har du slagit ner i vattnet t ex kan du oftast droppa framme vid det som då ofta är en bra bit framåt på hålet.


9. Vad händer om du råkar flytta bollen på green?

Om du råkar peta till eller rubba bollen på green, till exempel med puttern, handen eller foten, gäller i de flesta fall numera att du kan lägga tillbaka bollen utan någon plikt alls. Det här är en välkommen förändring jämfört med tidigare, då du ofta straffades med ett slags plikt oavsett hur oskyldigt det var.

Det viktiga är att du verkligen råkade göra det. Om du däremot avsiktligt flyttar bollen – utan giltig orsak enligt reglerna – ger det plikt. Ett klassiskt exempel på tillåten flytt är när bollen ligger i vägen för en medspelares putt och du markerar den innan du plockar upp den.

Kom också ihåg att om bollen rör sig av sig själv på grund av lutning eller vind, behöver du i regel inte lägga tillbaka den – utan spelar den från där den hamnat. Men om du redan markerat bollen och lagt ner den på ny plats – och sen vinden får den att rulla – då ska du i så fall lägga tillbaka den igen.

Det är lite snårigt, men riktlinjen är: rörde du bollen, lägg tillbaka den. Rörde den sig själv, spela vidare därifrån – såvida du inte redan markerat och placerat den.


10. Vad gör du om du inte hittar din boll inom tre minuter?

Tre minuter – det är allt du har på dig att hitta en boll som är försvunnen. Förr hade man fem minuter på sig, men den tiden har kortats ner för att snabba på spelet. När tiden är ute, och bollen inte är funnen, räknas den som förlorad och du måste gå tillbaka till platsen där du senast slog och spela en ny boll därifrån – med ett slags plikt.

Det här gäller även om du “nästan” hittade bollen precis efter treminutersgränsen – det är hårda regler. Så var noga med att ta tid direkt när du eller någon annan börjar leta aktivt.

Ett smart tips är att slå en provisorisk boll om du misstänker att det kan bli svårt att hitta originalbollen. Då slipper du gå hela vägen tillbaka om bollen inte dyker upp. Men kom ihåg: det måste ske innan du börjar leta, och du måste tydligt säga att det är en provisorisk boll, annars gäller den som den nya bollen automatiskt.

Vad gäller om du inte hittar din boll på tre minuter?

11. Vad gäller om bollen rör sig när du tar bort ett löst naturföremål?

Det kan kännas frustrerande – du ska bara peta bort ett löv, en kotte eller en liten pinne, och plötsligt rör sig bollen. Då är det lätt att känna sig osäker: får man plikt för det?

Svaret beror på var du befinner dig. Om du är på green, är reglerna ganska snälla: du får ta bort lösa naturföremål, och om bollen rör sig när du gör det – även om det är ditt fel – får du helt enkelt lägga tillbaka bollen utan någon plikt alls.

Men om du är utanför green, till exempel på fairway eller i ruffen, är det hårdare regler. Om det är du som orsakar att bollen rör sig när du tar bort något, får du ett slags plikt och måste lägga tillbaka bollen på ursprunglig plats.

Därför är det viktigt att vara försiktig, särskilt om bollen ligger lite ostadigt. Det är tillåtet att förbättra din situation genom att ta bort naturföremål, men du får inte påverka bollen samtidigt. En lugn hand och lite eftertanke kan spara både plikt och poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *