Regelfrågan – Vet inte om det är min provisoriska eller förstaboll

Du är på 13:e hålet och har lyckats slå en boll till det lite höga gräset 200 meter bort. Då du vet att det är lurigt att hitta bollen slår du en provisorisk boll. Denna hamnar också i samma område med högt gräs. Du tänker då att du iaf borde hitta en boll.

När du kommer fram till området överraskas du av att du hittar bägge bollarna. Det är nu frågan uppstår vad du ska göra då du omöjligt kan säga vilken av bollarna som är den första. Du spelar nämligen på samma märke och modell plus att du har en personlig lite markering på bägge bollarna på samma ställe.

Regel 18.3c

Två likadana bollar. Vet du vilken som är din?
Två likadana golfbollar. Vet du vilken som är din?

Detta är regeln som säger vad som gäller då och den är inte snäll i detta läge mot dig. Kort säger den att ifall du kommer till ett område där du tror att bägge bollarna ligger och inte kan identifiera vilken som är förstaboll så ska den hittade bollen räknas som den provisoriska.

Hittar du bara en boll är det bara att spela på den som då är den provisoriska. Hittar du bägge bollarna får du välja en av dem och spela vidare på. Den räknas då som den provisoriska. Om det var efter utslaget blir det alltså att du slår ditt fjärde slag oavsett.

Det kan alltså vara smart att ha lite olika märkning på sina bollar. Eller tänker man att risken för detta är väldigt liten och chansar med samma märkning hela tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>