Regelfrågan – Vad ska du göra om två bollar ligger bredvid varandra på fairway?

Du och din spelkamrat har slagit nästan identiska utslag där bollarna har hamnat precis bredvid varandra. Vad gäller då?
A: Du slår ditt slag och skrattar sedan när medspelarens boll också flyger iväg och hamnar out.
B: Du gråter en skvätt när medspelaren är smart och slår först istället och gör samma sak med din boll.
C: Ni spelar sten, sax och påse om vem som slår först.
D: Ni markerar en av bollarna och flyttar den ur vägen och återplacerar den sen.

Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.


Rätt svar: D


Även om du så klart är en mycket starkare golfare än din spelkamrat så kan det hända att två bollar hamnar bredvid varandra. Du kanske slår ditt sämsta slag någonsin och spelkamraten slår sitt bästa någonsin där även vinden totalt vänder till en väldigt kraftig medvind. Summan av det hela är iaf att era bollar har hamnat precis bredvid varandra på fairway.

Vad ska man göra i detta läge?

Regel 15.3b

I klippet har vi tagit det hela ett steg längre men låt oss börja med grundregeln som vi lutar oss tillbaka mot nu. Detta är 15.3b som handlar om Boll som stör spelet var som helst på banan.

Kort kan man säga att denna regel säger att ifall om en boll stör en annan så kan man flytta den. Detta gäller stans, sving eller om det finns rimlig risk att träffa den andra bollen. Det räcker faktiskt med att bollen ligger så passa nära att den kan distrahera.

Bollen ska då markeras och sedan lyftas. Bollen får inte rengöras i detta läge (om det inte är på green) och ska sedan återplaceras på samma plats.

Om läget har förändrats

Steget längre vi tar i videon är att vi förstör det ursprungliga läget. Det är inte rimligt att någon ska slå en boll från en uppslagen torva utan då faller man tillbaka på regel 14.2d(2)

(2) Boll var som helst utom i sand. När bollen var någon annanstans utom i sand, måste spelaren återplacera bollen genom att placera den på den närmaste punkten i ett läge som mest liknar det ursprungliga läget som är:

  • inom en klubblängd från dess ursprungliga punkt (som, om den inte är känd, måste uppskattas) (se Regel 14.2c).
  • inte närmare hålet, samt
  • i samma område på banan som den punkten.

I videon har vi därför flyttat bollen en liten bit som ej är närmare hål. Sen kändes det inte som den låg rätt riktigt först och då justerade vi den till att komma rätt.

Sammanfattning

Det är alltså inte speciellt lurigt egentligen ett läge om en boll är iväg för någon annan spelare.

Markera bollen och flytta den. Kan markeringen inte sitta där bollen ligger flyttar man den t ex ett klubbhuvud i sidled.

Slår första spelaren sitt slag utan att ytan påverkas där andra slaget ska slås läggs bara bollen tillbaka där. Är denna yta förändrar placerar man istället en boll på likvärdig plats ej närmare hål och inom en klubblängd. Du ska heller inte flytta en boll från ruff till fairway utan på samma typ av underlag.

Produkter från shoppen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *