Regelfrågan – Vad händer om du träffar en markeringsknapp?

Du spelar ett kort par 4-hål. Efter ett imponerande utslag har du hamnat på greenen och puttar för eagle. Din medspelare är självklart inte lika duktig som du och har bara en parputt en meter från hål.

Även om ditt utslag var brilliant så har du en putt på 6 meter kvar. Det är alltså din tur att slå först. Medspelaren har markerat sin boll med en fin markeringsknapp som av en slump råkar vara inköpt på Golfprylar.nu.

När du puttar så visar det sig att du har läst greenen fel och din putt är på väg bort från hål. Tur eller möjligen otur så träffar din boll medspelarens markeringsknapp och ändrar riktning rakt ner i hålet. Frågan är nu då om du har gjort en eagle eller om du eller medspelaren får plikta?

Regel 11. 1b(2)

Detta är din vän i detta läge. Denna regel säger nämligen att boll som spelas från green och träffar t ex en markeringsknapp så ska bollen spelas som den ligger. I ditt fall ligger bollen i hål vilket innebär att du har gjort en eagle på hålet. Samma sak skulle även gälla ifall du träffar ett djur så som exempelvis en insekt.

Det utgår inte någon form av plikt till dig eller medspelaren. Nu ska tilläggas att vi självklart förutsätter att det var en olyckshändelse att du träffade knappen. Siktade du på den för att du ville använda den som hjälp för att få ner bollen i hål är det en helt annan sak. Sen hur ofta de händer behöver vi inte fundera på.

Alltså som summering så är det inga problem ifall du råkar träffa en markeringsknapp och bollen spelas där den stannade. Vilket i ditt fall var i hålet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>