Regelfrågan – Vad händer ifall man spelar på fel boll?

Säg att du och din kompis bägge slår ut en boll i den tjocka ruffen i närheten av varandra. Du går sedan fram och tror dig ha hittat din boll och slår ett slag. När vännen sedan ska slå sin boll ser han att det inte är rätt boll utan du har slagit på hans boll. Vad händer i detta fall som tyvärr inte är allt för ovanligt?

I princip alla versioner av denna händelse leder fram till att du får två slags plikt i slagspel och sedan ska gå tillbaka och slå på rätt boll istället. Gör du inte detta innan du slår ut på nästa hål blir du diskvalificerad. Om det är matchspel förlorar du hålet. Undantaget för plikten är t ex om du slår på en boll som är rör sig i vatten i ett vattenhinder, alltså inget som händer speciellt ofta.

Den spelare vars boll du slog ska droppa en boll så nära den positionen du slagit ifrån som möjligt, det utgår ingen plikt till denna spelare.

Samma med plikt gäller även så klart om du slår på vilken annan boll som helst. Det behöver alltså inte vara en annan person i din boll. Skillnaden blir enbart att det inte är någon annan som behöver droppa någon boll utan plikt.

För att undvika denna situation är det viktigt att du har koll på exakt vilken boll du spelar på. Vet du märke, nummer och har en bra unik markering så ska detta inte behöva uppstå någon gång.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>