Regelfrågan – Räknas en upphittad klubba som en av 14 klubbor?

Du har redan 14 klubbor i bagen. Under en golfrond hittar du en annan spelares kvarglömda klubba och lägger den i din bag för att lämna in senare. Vad gäller enligt reglerna?
A: Du bryter mot regeln om max 14 klubbor och får pliktslag
B: Du får ha klubban i bagen, men du får inte använda den. Det räknas inte som en av dina klubbor.
C: Du måste omedelbart lämna klubban till en markör eller domare, annars riskerar du diskvalifikation.
D: Du får använda klubban, men bara om du gör det vänsterhänt.

Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.


Rätt svar: B


Det är inte helt ovanligt att stöta på en kvarglömd klubba på golfbanan. Vi har nog alla någon gång glömt en klubba när vi t ex chippat och sen går direkt till green för att putta. Oftast kommer man på sig själv men ibland kan det klart glömmas.

Som spelare vill man då göra rätt och har då lite olika alternativ. Dels kan man försöka se om man kan se någon spelare i närheten för att kolla om det är deras klubba, kan ställa den vid nästa tee eller ta med klubban till klubbhuset för att lämna in den. De första alternativen kanske är bra om du är ute mitt på dagen och det troliga är att spelaren kommer tillbaka och söker efter klubba, men säg att du är ute sent på kvällen. Då är det troligen bättre att ta med klubban tillbaka och lämna in den.

Men om du redan har 14 klubbor i bagen, som är det maximalt tillåtna antalet – räknas du då som att du spelar med för många klubbor?

Svaret – enligt regel 4.1b(1)

Nej, det har du inte. Regeln är tydlig:

Efter att en spelares rond har påbörjats och om spelaren plockar upp en annan spelares kvarlämnade klubba, eller om en klubba av misstag placerats i spelarens bag utan spelarens vetskap, betraktas inte klubban som en av spelarens klubbor när det gäller 14-klubborsbegränsningen (men den får inte användas).”

Det betyder att spelaren kan ta med sig klubban tillbaka till klubbhuset utan att riskera plikt – förutsatt att han inte använder den under spelet. Vilket är viktigt för om den börjar användas gäller denna regel inte längre.

Kan en motståndare sabotera genom att lägga till klubbor?

Ett intressant tillägg i regeln är att du som spelare inte kan hållas ansvarig om någon annan placerar en klubba i din bag. Om en motståndare eller någon annan skulle försöka sabotera genom att smyga ner en extra klubba för att få dig över 14-gränsen, påverkar det inte dig. Klubban räknas helt enkelt inte som din, och du kan lugnt fortsätta spela vidare.

Varför finns regeln?

Syftet med denna regel är att undvika orimliga situationer där en spelare straffas för något som inte är dens eget val. Samtidigt förhindras fusk eller missbruk eftersom det är strikt förbjudet att använda en sådan ”extra” klubba under spelet.

De ska heller inte kosta dig någon plikt om du helt enkelt bara försöker att hjälpa någon annan spelare som har glömt en klubba.

Produkter från shoppen

Ny
59 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
69 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
59 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
-34%
Det ursprungliga priset var: 29 kr.Det nuvarande priset är: 19 kr.
79 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
Ny
49 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *