Regelfrågan – Kan du förklara en boll som förlorad?

Snett slag och sedan säger en spelar ”Jag förklarar den bollen som förlorad”. Vem har inte hört det eller själv gjort det. Kan mycket väl tänka mig att jag själv har gjort det flera gånger. Frågan är då om det är något du verkligen kan göra?

Detta är en myt inom golfen numera. Förr i tiden så gick det att förklara en boll som förlorad men tydligen ändrades den regeln på tidigt 60-tal. I definitionerna för reglerna står det om detta och det är klart och tydligt.

Statusen för en boll som inte hittas inom tre minuter från det att spelaren eller spelarens caddie (eller spelarens partner eller partnerns caddie) börjar leta efter den. En boll blir inte förlorad som en följd av att spelaren förklarar den som förlorad.

Du hittar inte bollen då först förlorad

Alltså det krävs att du har gått och letat efter en boll för att den ska vara förlorad. Det finns några detaljer till i reglerna som att du inte får fördröja sökandet osv. Men i grund och botten är bollen bara förlorad om du inte hittar den och tiden går ut.

Varför spelar det roll?

Nu kanske det låter som en detalj egentligen att säga att man inte kan besluta sig rakt av för att en boll är förlorad. Men det finns tillfälle då det spelar roll.

Först kan vi dock göra klart att du alltid kan välja att slå om förra slaget. Om så bollen ligger mitt i fairway 300 meter framför dig efter ett perfekt utslag kan du säga. ”När det här gillar jag inte. Jag slår en ny boll istället”

Självklart gör du det då med ett slags plikt. Oavsett om en annan spelare tycker det är dumt osv är det ditt fria val. Du kan alltid göra detta även om det kostar i slag.

2-min letande

Vi tar ett läge där det spelar roll. Låt säga att du har slagit en boll som landat i ett tufft ställe. Ni letar efter bollen i 2 minuter. Sen blir du trött på det hela och säger att du förklarar bollen som förlorade. Du börjar gå tillbaka till tee för att slå en ny boll.

Då hittar någon annan bollen inom de tre minuter som du har på dig att hitta bollen. Det är då den bollen som gäller som din spelboll. Att du har sagt något om förlorad boll gäller alltså inte. Det är den ”förlorade” bollen som du måste gå tillbaka till inte tee.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>