Regelfrågan – Jag såg inte att bollen gick i hål och spelade vidare på en provisorisk boll, vad händer?

Scenariot är att du spelar in en boll mot en blind green. Du ser då inte vart bollen tar vägen och känner dig tvingad att spela en provisorisk boll.

När du sedan inte hittar din första boll så väljer du att spela vidare på den provisoriska bollen. Efter att sedan hålat ut den bollen upptäcker du att din första boll redan ligger i hålet. Detta kanske inte är vanligaste situationen inom golf men vad regeln säger är viktigt då det kan påverka andra tillfällen då det kan spela roll.

Frågan är då vad som händer då?

Tryck för att se svar!!

Det positiva svaret för dig är att det är första bollen som räknas. Direkt när du har sänkt bollen även om du inte vet om det så är den hålad. Självklart gäller detta enbart om bollen verkligen är i hål. Skulle den så bara ligga en cm från hål och du inte ser den så är det den provisoriska som gäller ifall du spelar vidare på den.

Detta gäller alltså alltid att en boll som är hålad innebär att hålet är färdigspelat på det antalet slag. Fortsätter du sen att spela på någon annan boll när du inte vet om det är det alltså inget som påverkar. Skulle du veta om att bollen är hålad och trots det fortsätter att spela är det andra regler som kommer in i spel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>