Du ska spela det där hålet som är helt öppet men har ett stort träd placerat där ingen utom du hamnar. Självklart lyckas du med den bravaden igen och bollen ligger långt in bland grenarna. Det är inte möjligt att komma åt den för att markera och identifiera att det verkligen är din boll du spelade med idag (kan ju vara den du slog in där igår t ex du hittar). Du har inga planer att slå bollen från den positionen om det är din, vad har du då för några val?
A: Du får inte röra bollen alls – du måste krypa in under trädet och markera den, annars blir det plikt.
B: Du får säga att om bollen är din tar du den som ospelbar, och därefter plocka ut den utan att markera.
C: Du får plocka upp bollen först och sen bestämma om du vill ta den som ospelbar, det är inget problem.
D: Du får bara hämta motorsågen, kapa grenen och slå bollen därifrån.
Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.
Rätt svar: B
Vad säger regelboken?
Det här är ett klassiskt golfdilemma – du hittar en boll under ett träd, ser knappt om det är din, och det känns som att du behöver en pannlampa och hjälm för att ens komma nära.
Men du vet redan nu: den ska inte spelas därifrån, det går liksom inte att slå bollen därifrån hur du än gör.
Och då kommer frågan – får man plocka ut den direkt utan att markera eller identifiera?
Svaret finns i regel 19.1 (Ospelbar boll) och regel 7.3 (Identifiera boll). Enligt reglerna får du när som helst förklara en boll som ospelbar, förutsatt att den inte ligger i ett pliktområde. När du gör det anses bollen vara tagen ur spel – och då gäller inte längre kravet på att markera eller identifiera innan du lyfter den.
Skulle det sedan visa sig att det inte är din boll så gör det ju inget vad du har gjort då det helt enkelt inte var din boll. Enligt reglerna ska du då återplacera den bollen. Sen vet vi ju alla att den bollen glider ner i bagen då det inte direkt är någon annans spelare som har slagit in där samtidigt som du.
Det enda du behöver göra är att säga tydligt innan du lyfter: “Om det här är min boll, tar jag den som ospelbar.”
Då får du plocka ut den direkt utan att riskera plikt.
Lyfter du däremot bollen först och säger det efteråt – ja, då blir det ett slags plikt för att ha lyft bollen utan tillstånd. Regel 7.3 säger då att du ska ha markerat den.
Golfpeggar i plast / Castlepeggar 25 mm (25 st)
Mobilhållare för golfträning
Chippingnät Pop-up
Anti-slice peggar 3-pack 













