Regelfrågan – Får du lägga tillbaka en torva där du ska ta din stance?

Du ligger mitt i fairway och när du kommer fram till bollen så ser du att din stance blir precis i ett stort torvmärke från en tidigare grupp. Vad får du göra då?
A: Gråta en skvätt över att du får stå dåligt sedan bara gilla läget och slå ditt slag.
B: Du får lägga tillbaka torvan då uppslagna torvor alltid får återbördas till rätt plats.
C: Torvan får läggas tillbaka om du kan få någon från gruppen som slog upp den att göra det.
D: Du får inte lägga tillbaka den men då torvor får återplaceras blir det ingen plikt på dig om du låter någon annan i din grupp göra det åt dig.

Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.


Rätt svar: A


Golf är inte ett enkelt spel och ibland känns det som golfgudarna försöker straffa oss lite extra. Dock efter regelgenomgången för några år sedan så känns det som det inte alltid behöver vara lika illa som det var förr i tiden. Frågan är då och de försöker straffa oss i scenariot som vi har denna vecka i regelfrågan.

Du har slagit en bra drive mitt i fairway. När du kommer fram till bollen ser du att bollen ligger okej men just där du ska sätta ner ena foten är det en stor grop då det saknas gräs och jord. Kort och gott en spelare i en tidigare grupp under dagen har slagit upp en torva där utan att lägga tillbaka den.

Frågan är nu om du då får återplacera torvan eller ej?

Regel 8.1a

Vi har tagit ett besök till vår kära regelbok igen och då hittat till regel 8.1a. Denna regel tar upp det här med grundgrejen i golf som tar upp det här med att spela banan som den är och vilka undantag som gäller för detta.

Just det här med att lägga tillbaka en torva är något som det tals specifikt i regler och det är inte bra läsning för oss. ”Återplacera torvor i ett torvhål” är strikt förbjudet.

Du har därmed inget val utöver att bara slå slaget och hoppas att det blir okej trots att stancen inte blir perfekt. Bryter du mot denna regel är det 2 slags plikt eller förlorat hål i matchspel.

Efter ditt slag

När slaget är utfört då ska du återplacera torvan för vi vill ju ha en så bra bana som möjligt. Sen är det självklart dåligt av den som spelat innan som inte la tillbaka torvan efter slaget. Lägger du bara tillbaka den efter du har slagit är det inga problem, du tar bara och lägger tillbaka den samtidigt som du lägger tillbaka din eventuella egna.

Ibland kan det dock vara bra att ha lite förståelse för att vissa torvor kan ligga nära men inte ligga rätt. Är det riktigt blåsigt t ex så kan de faktiskt flytta på sig men en vanligare anledning till att de inte ligger rätt är troligen att någon annan har kört över den.

T ex kan detta vara banarbetare som är ute och klipper banan, det vara en golfbil eller någon som bara går över med en vagn. Kan vara bra att tänka på att det inte alltid är någon som struntat i att göra det den ska efter ett slag.

Produkter från shoppen

Mängdrabatt
59 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
Mängdrabatt
59 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
Mängdrabatt
59 kr
Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *