Regelfrågan – Får du flytta teekulorna om de är i vägen?

Du ska slå ett utslag på ett par 3-hål och för att få bästa vinkeln peggar du vid en sida. Då kommer teekulorna i vägen för dig, får du flytta dem?
A: Ja det är okej.
B: Om bollen peggas upp rätt enligt övriga regler får du sedan flytta teekulorna om du bara sätter tillbaka dem efter slaget.
C: Om din spelkamrat är en så kallad ”regelexpert” och säger att det är okej får du flytta dem.
D: Näpp aldrig okej att flytta dem vid utslag.

Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.


Rätt svar: D


Du är en smart golfare som vet att det är viktigt att få till de rätta vinklarna in mot en green. Vänsterspelare som du är och med en draw så passar det oftast bäst för dig att pegga upp bollen längst till höger på tee. Dock kommer då ofta teekulorna i vägen för dig.

En snilleblixt senare kommer du på att du väl kan flytta dem då de ju uppenbart är flyttbara. Du vet att det gäller att pegga inom den box som de sätter gränserna för (innanför kulorna och max två klubblängder bakåt) och detta gör du.

Men kan du sedan flytta undan kulorna när du ska slå slaget? Självklart sätter du tillbaka dem på rätt ställe när du är klar.

Får man dock göra så?

Var du får pegga på tee

Regel 8.1a

Tanken är så klart lite smart för att skapa sig de bästa möjligheterna men reglerna är inte lika snälla mot dig. Regel 8.1a säger nämligen

Utom på de begränsade sätt som tillåts i Regel 8.1bc och d, får spelaren inte vidta någon av dessa åtgärder om de förbättrar förhållandena som påverkar slaget:(1) Flytta, böja eller bryta varje:

  • växande eller fastsittande naturföremål,
  • oflyttbart tillverkat föremål, integrerat föremål eller föremål för banans gräns, eller
  • teemarkeringar när en boll spelas från denna tee.

Alltså reglerna är väldigt tydliga i att du inte får flytta teekulorna om du ska slå ut en boll från det hålet. Istället för att ha varit smart inkasserar du 2 slags plikt.

Annat hål

En sak som kan vara bra att notera är att det är just för det hålet du spelar på som det gäller. Tee ligger ofta ganska nära en green och säg att du har slagit ett snett inspel som har hamnat på en annan tee.

Gjorde just detta själv bara förra veckan och bollen hamnade nästan exakt i linje med teekulorna på det hålet (sen mellan dem så de var inte i vägen) och då hade jag fått flytta dem.

Självklart inget som händer jätteofta direkt men om det inträffar får du flytta dem så du kan slå ditt slag. Sedan sätter du tillbaka dem till samma position som du flyttade dem ifrån. Inget konstiga än det faktiskt.

Råkar flytta teekulorna

Nu har vi talat om vad som händer ifall du medvetet flyttar teekulorna men det kan också hända att du flyttar dem omedvetet. För just detta finns det ett klargörande till reglerna.

Om en spelare orsakar att en teemarkering rubbas (t ex genom att snubbla över den, slå på den i vredesmod eller lyfta den utan något uppenbart skäl), utan att detta förbättrar förhållanden som påverkar slaget, blir det ingen plikt även om spelaren inte återplacerar den innan spelaren spelar från tee.

Men eftersom att rubba teemarkeringar kan ha en påtaglig inverkan på tävlingen bör de inte rubbas, och om de rubbas ska de sättas tillbaka.

Emellertid, om en spelare rubbar en teemarkering för att spelaren tycker att den bör vara i något annat läge, eller avsiktligt förstör teemarkeringen, kan Kom/TL välja att diskvalificera spelaren för ett allvarligt fall av dåligt uppförande i strid med spelets anda (Regel 1.2a).

Det lite roliga är alltså att ifall du blir förbannad och slår sönder teekulorna räknas det inte som ett regelbrott förutsatt att du inte medvetet slår sönder dem.

Positiva är iaf att om du t ex skulle snubbla eller något är det inga problem alls enligt reglerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *