Regelfrågan – En vän förklarar bollen ospelbar ofta

Situationen är enligt följande. En vän slår ett riktigt dåligt utslag och är självklart inte nöjd med det och förklarar bollen ospelbar. Får man göra detta trots att bollen har hamnat fullt synligt bara några meter framför tee? Och får man då slå ett nytt utslag med drivern?

Bollen här är alltså ospelbar om vännen så önskar

Det är inte alls upp till dig att avgöra om en boll en ospelbar eller ej. Vännen har full rätt att förklara en boll som ospelbar så länge som bollen inte är out of bounds eller i ett pliktområde.

Även om du tycker att läget är jättebra så spelar detta ingen som helst roll utan vännen avgör. Detta gäller alltså t ex även på green.

Vännen behöver heller inte ens förklara bollen som ospelbar utan han kan enligt regeln om slag o distans spela en boll från samma plats som förra slaget med ett slags plikt. Lite hur det isf ska utföras beror på var bollen slogs ifrån.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>