Regelfrågan – Blir du diskvalificerad om du plockar upp bollen på green utan att markera?

Du har ett sämre hål och har gjort slut på dina slag i poängbogey. Därför på greenen tar du upp din boll utan att markera den. Det spelar ju liksom ingen roll då du redan har noll poäng. Roland som du är ute och spelar med släpper då fram ett lömskt flin.

Denna tävling är inte poängbogey utan här är det vanligt slagtävling. Eftersom du inte markerat bollen blir du diskvalificerad”. Du är lite osäker på om Rolands påstående stämmer eller ej. Kan tävlingen redan vara över för din del?

Innan vi går igenom svaret så kan vi göra klart att detta inte är en alls lika konstig situation som man först kan tänka sig. Att plocka upp bollen utan att först markera kan hända av många olika anledningar. Det kan vara så enkelt som att du bara råkar glömma att göra det.

Allt handlar om att göra rätt

Utgången av detta läge är starkt beroende av vad du gör efteråt. Det vi kan börja med att göra klart att som de flesta vet får du plocka upp en boll som ligger på green. Regel 13.1b säger detta. Den säger även klart att bollen måste markeras om detta utförs.

Lika tydligt är det sedan i regel 14.1a som säger. Om spelaren lyfter bollen utan att markera läget, markerar läget på fel sätt eller slår ett slag med bollmarkeringen kvar på plats får spelaren ett slags plikt.

Alltså om du bara lägger tillbaka bollen så är du inte borta ur tävlingen utan du har enbart ett slags plikt.

Vän av ordningen säger då att återplacera bollen på rätt plats är omöjligt då du ju inte har markerat bollen och att alla grässtrån ser typ likadana ut. Men för detta svar behöver du bara scrolla ner till 14.2c. Här kan du läsa att ifall du inte vet den exakta positionen så ska du uppskatta den och placera bollen så nära som möjligt där du trodde att bollen låg.

När du blir diskvalificerad

Det finns dock en stor risk att för diskning och det är ifall du inte gör rätt. Som tur var i ditt fall så kan Roland inte reglerna men uppmärksammade dig på att du gjort ett regelbrott även om han trodde resultatet blev ett annat.

Säg att det istället varit Rolanda som är klart smartare än sin make du spelat med. Hon som då har koll på reglerna och inte säger något när du lyfter bollen.

Sen efter utslaget på nästa hål så säger hon. ”Oj jag kom nu på att du inte hålade ur på förra hålet. Det måste man göra så du är diskad”. Detta säger hon så klart med sin mest oskyldiga röst. Tråkiga för dig är att hon har rätt. Sen ska hon så klart meddela dig detta när du håller på att göra misstaget och inte vänta med att ”råka” komma på vad du gjort. Men den uselheten är en helt annan sak som vi inte tar hänsyn till här.

Regel 3.3c tar upp detta med all tydlighet. Rubriken för den är ”Att inte håla ut”.

Förkortat säger denna att du måste håla ut i slagtävling på varje hål. Om du sedan inte rättar till detta innan du slår ett slag på nästa hål så blir du diskvalificerad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>