Regelfrågan – Blir det plikt om jag slår mellan benen?

Kanske vill du trixa eller så finns det något läge på banan där det lämpar sig att ställa sig över bollen med bägge fötterna på en sidan. Frågan är om det blir plikt pga detta?

Titta på videos under rond

I detta fallet ser det ut som ett missat inspel som hamnat precis utanför greenen. Frågan är om spelaren här har en parputt efter slaget eller om reglerna har något att säga om det hela.

Har spelaren här hittat nya sätter att dominera i närspelet eller hur många slag blir det av detta?

Kolla svaret nedan och du kan ju alltid själv dra en gissning, för att se om du har någon koll eller helt är ute och cyklar!

Tryck för att se svar!!

Regel 10.1c är det som kommer in här och den säger att en “Spelaren får inte slå ett slag med en stans där en fot avsiktligt placeras på vardera sidan av spellinjen eller med någon fot avsiktligt beröra spellinjen eller en förlängning av den linjen bakom bollen”.

Här blir det alltså inte en enkel parputt utan det är en putt för dubbelbogey som gäller. Ett slag för själva slaget och sedan ytterligare två slag i plikt kostade detta. Men spelaren fick iaf visa upp sig från sin bästa sida vilket alltid är något.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>