Regelfrågan – Är det tillåtet att ta hjälp av en kratta?

Bollen har lagt sig lite taskigt till vid bunkerkanten får man då ta hjälp av krattan för att hitta balansen?

Ta hjälp av krattan

Det kan låta som en konstigt grej detta men det händer lite då och då att bollen hamnar på ett ställe i bunkern där det inte går att alls stå bra och det då kan behövas ett hjälpmedel för att bättre på balansen.

Men får man verkligen göra så här eller kommer regelgudarna då att straffa dig med plikt?

Svaret står nedan och syns om du klickar på knappen – men först kan du ju svara själv / gissa vad du tror!

Tryck för att se svar!!

Tyvärr för dig som tänkte att detta var en bra idé så har du inte golfgudarna på din sida alls. Det räknas som att bygga en stans vilket är förbjudet enligt regel 8.1.

Gör du enligt detta kommer det att kosta dig 2 slags plikt och om det är matchspel kostar det ett förlorat hål. Sedan kan man även fundera på hur effektivt det är att ta hjälp av krattan men det är en fråga för en annan diskussion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>