Regelfrågan – Är det tillåtet att ta hjälp av en annan boll?

Om du ligger utanför green är det då tillåtet att slå ett slag där din boll träffar en annan boll och sedan går i hål?

Detta är faktiskt en situation som kan uppkomma både i positiv bemärkelse och negativ för grupper av spelare som inte markerar sina bollar hela tiden. Frågan är då om det är plikt om det händer?

Kan du svaret redan? Säg vad du tror innan du tar fram svaret eller bara titta direkt om du är nyfiken!

Tryck för att se svar!!

Detta är faktiskt en ganska intressant fråga där det finns lite olika vinklar på det hela. Det viktiga är att för det första bollen ligger utanför green och sedan om det finns en överenskommelse om att låta bollen ligga där.

Om bollen som i detta falls slås utanför greenen och då kan det lika väl vara från tee så är det ingen plikt utan slaget räknas förutsatt att man inte kommit överens om att låta bollen ligga där som en hjälp. Då räknas bollen som hålad och den bollen som blev knockad ska återplaceras så bra det går på sin plats.

Detta är som sagt var om det är ett slag utanför green och ingen överenskommelse finns. Har man bestämt att hjälpa varandra så är det en annan sak och även om bägge bollarna ligger på green då andra regler gäller isf.

Sen ska även tilläggas att det inte riktigt är enligt golfens grundtankar detta även om det inte finns någon överenskommelse. Därför är det alltid bäst att markera en boll och den kan tänkas vara en hjälp eller ett hinder för någon annan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>