Kan jag förklara bollen ospelbar när som helst?

Svaret på denna fråga är att du alltid kan förklara en boll som ospelbar så länge som den inte ligger i ett vattenhinder och befinner sig på golfbanan. Är bollen out of bounds så är den inte längre på banan och du måste ta din plikt och slå enligt reglerna.

Detta innebär t ex att du kan stå på green och om du råkar putta ner bollen i en bunker kan du säga att den är ospelbar och välja att slå en ny boll från förra positionen med ett slags plikt. Sen ser man detta i princip aldrig men för en spelare som verkligen har svårt med bunkerspelet kan det vara ett alternativ.

Inget krav finns på att en boll är ”ospelbar” heller för den delen utan det är enligt reglerna helt upp till dig själv att bestämma ifall bollen är möjlig att spela eller ej. En motspelare kan säga att han tycker att bollen är fullt spelbar men det har inget med saken att göra alls. Du kan alltså förklara en boll ospelbar om den ligger på green 1 dm ifrån hålet. Varför du skulle vilja göra det är en annan fråga och vi kan nog vara ganska säkra på att det inte är direkt vanligt att någon gör detta.

När du förklarar en boll ospelbar har du tre alternativ. Det är antingen att slå en ny boll från förra positionen, droppa en boll inom två klubblängder eller var som helst på flagglinjen bort från hålet. Alla alternativen med ett slags plikt.

På bilden här nedanför kan du alltså sen en boll som ligger klassiskt ospelbar.

Klassiskt ospelbar boll

2 tankar om “Kan jag förklara bollen ospelbar när som helst?

  1. Anneli Heiskanen says:

    Om man slår en boll på ett område som man är osäker om man hittar bollen och slår en provisoriska bollen ,men om man hittar bollen och anser att den är ospelbar kan man fortsätta och spela den provisoriska?

  2. GP Redaktion says:

    Taget från golfreglerna 18c om när en provisorisk boll slutar vara en provisorisk och måste ges upp.
    “När den ursprungliga bollen hittas på banan utanför ett pliktområde innan de tre minuternas söktid är ute. Spelaren måste spela den ursprungliga bollen som den ligger.”

    Alltså i ditt fall är det den ursprungliga bollen som gäller. Sen ska detta normalt inte vara något negativt då du kan droppa den ursprungliga som ospelbar och därmed slå ditt tredje slag från en förhoppningsvis okej plats i närheten. Skulle det vara ett utslag t ex som blivit snett blir det alltså ett tredje slag från en plats i närheten jämfört med att slå först tredje slaget från tee och sedan fjärde ifrån en plats där i närheten.

    Sen om du verkligen inte skulle vilja ha en dropp enligt reglerna nära den ospelbara kan du då alltid gå tillbaka och slå en ny boll från föregående plats bara att den inte är en provisorisk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vår sida använder cookies. Godkänn cookies för att kunna fortsätta använda sidan >>