Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

Vad händer ifall min boll träffar en annan spelares boll?

Den stora frågan här är ifall båda bollarna låg på green eller inte. Reglerna skiljer sig ganska kraftigt åt när det gäller vad som händer.

Max en boll på green – Vi säger att du slår ett inspel till green och det redan ligger en boll på green eller att du slår utslag eller ett transportslag och träffar en annans spelares boll som inte ligger på green. Om ni gör rätt i denna situation blir det inte plikt till någon av er.

Rätt förfarande är att din boll spelas där den ligger efter att ha träffat den andra bollen. Den bollen som blev träffad läggs sedan tillbaka till den position där den träffades. Ifall ingen har sett exakt var bollen som blev träffad låg sedan tidigare så får man uppskatta positionen så gott som möjligt och placera bollen där. Om någon av spelarna inte gör på detta vis blir det två slags plikt eller förlorat hål i matchspel.

Bägge bollarna ligger på green – Om bägge bollarna ligger på green så utgår det två slags plikt på den spelare som träffade den stillaliggande bollen. Nästa slag slås sedan från platsen där bollen stannade. I matchspel är det ingen plikt. Det utgår alltså ingen plikt till den spelare vars boll blir träffad förutsatt att han bara återplacera sin boll på ursprungsplatsen.


Resultatet här?

Enligt reglerna räknas detta alltså som en hole in one för Oosthuizen eftersom han slog sitt slag från tee vilket definitivt inte är från greenen.

Här finns det även många som har sett var Holmes boll hamnade så det bör inte vara något problem att återplacera den till rätt läge. En liten fråga som då också kommer upp är ifall det hade blivit en HOI för Holmes också ifall hans boll rullat i efter knocken?

Tyvärr är reglerna inte så snälla utan hans boll ska återplaceras oavsett vart den tar vägen. Vilket t ex skulle kunna rädda honom om hans boll hade rullat ner i vattnet alternativt en bunker eller liknande då det är återplacering som gäller alltid.