FAQ – Golfprylar.nu

Driver man en webbsida / shop dyker det gärna upp ett antal frågor som rör vad man kan köpa, hur man köper osv. Här ska vi därför försöka svara på lite sådana som vi dels har fått till oss och även andra som vi själva tänkt ut kan vara bra för våra kunder att veta hur det fungerar.

Vissa frågor vi tar upp här kan du kanske hitta svaret på inne på andra sidor. Våra köpvillkor har den mesta informationen om hur det funkar att handla hos oss.

Har du en fråga du inte finner svaret på kan du skicka oss ett meddelande via mail, så ska vi försöka återkomma med svaret.

Sortimenet

Varför säljer ni det det som ni säljer och inga andra saker?

För närvarande har vi valt att rikta in oss på tillbehör av olika slag. Vårt sortiment växer hela tiden men då vi bara är en liten shop har vi inga möjligheter att plocka in mängder av saker samtidigt.

Därför har vi valt bort klubbor, bagar och annat liknande som kostar mycket och även tar mycket lagerplats. I framtiden kan vi säkert sälja fler lite större och dyrare saker, men just klubbor kommer vi förmodligen hålla oss ifrån då det krävs att man har så många olika varianter osv.

Varför inga kända märken?

Märken är bra och dåligt av olika skäl. När det gäller en golfklubba är det en form av kvalitetsgaranti som ofta är mycket välkommen. Detta är dock något du betalar för och när det gäller tillbehör är det sällan viktigt.

Genom att sälja nobrand-produkter kan vi hålla ner priset. En greenlagare blir inte bättre av att det står Callaway på den men den blir klart dyrare. Vi satsar på att köpa in produkter av god kvalitet som inte har något märke och som vi därmed kan sälja till lägre priser.

För oss är det viktigaste att produkten gör jobbet och att den går att köpa till ett rimligt och trevligt pris. Att den har ett märke, speciellt då ett känt märke, är av väldigt liten vikt så länge den funkar bra.

Köpa produkter

Hur betalar man?

För närvarande erbjuder vi ett antal olika betalningssätt för dig som kund. Det är antingen via Klarna, Swish eller PayPal som betalningen genomförs. Väl där kan du välja på att t ex göra en betalning med kort eller via en Internetbankbetalning, betala via faktura etc.

Fast fraktkostnad?

Vårt mål är alltid att försöka hålla nere frakten så mycket som möjligt. Vi har därför valt att sätta en fast frakt på 29 kr. Det är samma frakt om du beställer en produkt eller 20 olika saker. Beställer du 20 saker kommer det givetvis bli mycket dyrare för oss att skicka dem till dig men den kostnaden tar vi, så att du kan få en billig och trevlig köpupplevelse.

Jag har problem med betalningen?

Du är självklart välkommen att vända dig till oss om det är något du undrar över när det gäller själva betalnignen. Bra kan dock vara att veta att det är Klarna, Swish och PayPal som har hand om detta åt oss.

Har fel summa dragits, du får felaktig betalningspåminnelse, betalningen inte går igenom eller något annat liknande så är det oftast på deras sida som problemet. Vi är aldrig direkt inblandade i själva betalningen utan anlitar andra för att handa pengarna.

Dock är det alltid viktigt att kontakta även oss om något sådant sker, så att vi kan lösa problemet tillsammans med leverantören av betallösningen.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

När du köper något hos oss skickas det ut en bekräftelse till dig på själva ordern. Dock kan dessa ibland fastna i mailfilter och då antingen inte alls dyka upp i din inkorg eller komma till skräpkorgen.

Hotmail har t ex historiskt blockerat en del sådana mail från oss. Tyvärr kan vi inte påverka detta. Skulle du vilja ha en bekräftelse från oss kan du alltid kontakta oss via info@golfprylar.nu.

Hur funkar det med presentkort?

Du kan köpa ett presentkort i vår shop, t ex om du vill ge en present till någon eller till dig själv för den delen. Du beställer valfritt belopp mellan 100 och 1 000 kr och du får sedan ett digitalt presentkort till den valda mottagarens mailadress.

Du kan välja ett framtida leveransdatum om du vill ge en present till någon som fyller år om några veckor, till julafton osv. Du kan även välja en mall / tema som passar det specifika ändamålet och du kan skriva in mottagarens namn och ett personligt meddelande etc.

För att aktivera ett presentkort skriver du in presentkortskoden antingen i fältet för presentkort i varukorgen eller i fältet för rabattkoder i varukorg eller kassa. Det funkar fint att skriva in det i vilket som av de fälten.

Du kan sedan se att beloppet dras på din beställning. Om du har pengar kvar på ditt saldo efter detta så sparas de pengarna till nästa gång du vill använda presentkortet. Det är giltigt i hela tre år, så du har gott om tid på dig att använda pengarna.

Du kan kolla ditt saldo och även fylla på mer pengar inne på Ditt konto.

Frakt / Leverans

Varför inte gratis frakt?

För närvarande har vi valt att inte ha gratis frakt av den enkla anledningen att det inte finns något som heter gratis frakt egentligen. När någon har gratis frakt så har de vanligen bakat in fraktkostnaden i priset istället och räknat ut vad de behöver sälja för om det ska bli en ok vinst (efter att även deras fraktkostnad är inräknad).

Då vi säljer många mindre och billiga saker hade det inte gått ihop sig för oss att sälja dem till dessa priser om vi haft gratis frakt. Vi hade därmed fått höja priserna och totalt hade våra kunder troligen fått betala mer för samma produkter.

Det är även vanligt att våra kunder köper flera produkter samtidigt och då hade det blivit en fraktkostnad inbakad på varje av dessa produkter (eftersom den är inräknad i priset på varje vara) istället för att nu ligga vid sidan.

Eftersom vi har en fast låg frakt på 29 kr så kommer du alltid att tjäna på det när du beställer flera saker, då frakten per vara blir lägre ju fler saker du köper. För oss ökar kostnaden om du köper fler saker, eller större / tyngre saker – men den kostnaden för vi inte över på dig utan tar den själva.

Även om det låter som en bra deal med gratis frakt är det sällan att det skulle bli billigare för våra kunder. Därmed väljer vi istället den här vägen utifrån tanken att det faktiskt är bäst för våra kunder.

Hur snabbt får jag mina produkter?

Vanligen skickar vi ut våra orders redan samma dag ifall ordern kommer in på förmiddagen. Då har du normalt ordern i lådan dagen efter eller max ytterligare en vardag senare. Detta beror lite på var du bor då det kan ta längre tid för PostNord att nå ut till vissa platser.

Nu när PostNord delar ut post endast varannan dag kan det också ta en dag extra innan din beställning kommer fram, på grund av detta, även om vi skickar ut sakerna i samma takt som alltid.

Beställer du på eftermiddagen så skickar vi vanligen dagen efter istället och sen gäller samma saker som ovan. Givetvis skickar vi bara på vardagar så om du har beställt på helgen / röd dag så kommer vi att hantera ordern på första vardagen efter.

Har du beställt lite fler / större saker så skickar vi dem vanligen som ett paket. De skickas då ut från oss lika snabbt men i vissa fall kan det då ta ta en dag extra innan du får dem, då en del paketet kommer att komma till ett ombud där du ska hämta ut det.

PostNord ska hinna avisera dig osv, vilket vanligen tar en dag extra. Avisering skickas normalt ut via mail och som SMS till ditt mobilnummer.

Rätt adress vid beställning

Det är väldigt viktigt att du som beställer kollar noga så att adressen är korrekt vid beställning. Är den inte det tar det ofta flera veckor innan vi får tillbaka utskicket från Postnord och därmed ens får reda på att något problem har inträffat.

En vanligt problem är det här med c/o adresser. Bor man t ex i en lägenhet och inte har sitt egna namn utskriver på dörren finns det stor risk att Postnord inte levererar utskicket. I dessa fall gäller det att antingen ha skrivit in ett korrekt c/o namn alternativt se till att egna namnet finns skrivet för att brevet ska kunna levereras.

Golfprylar.nu

Vilka är vi som driver Golfprylar.nu?

Vi är två som driver denna sajt varav en av oss spelar golf. Icke-golfaren håller sig som tur var till det tekniska. Jag som skriver artiklar, guider och tips etc är golfaren av oss och spelar väl på en okej nivå med 4,5 i hcp. Som golfare så kan jag för mitt liv inte slå en fade och brottas alltid med en hook, slår väl ganska långt och trivs i princip bättre ju närmare green jag kommer.

Jag har ganska bra koll på det här med golf men är absolut inte någon pro eller liknande. Därför sysslar vi inte med råd om svingar osv här eller hur du kan fixa problem. Vi kan tänka oss att länka till personer som är kunniga inom området men lämnar själva råden till experterna.

Alla artiklar här på sidan består av information som jag har samlat på mig under mitt liv som golfare eller som jag har läst / samlat in från andra källor. Ibland kan det slinka in felaktigheter och detta försöker vi givetvis undvika och fixa till så fort vi upptäcker något.

Varför både en shop och information / artiklar om golf?

Okej, vår sajt är en lite ovanlig kombination eftersom den är både en informationssida och en golfshop samtidigt, men det tycker vi bara är trevligt. Sidan började som en informationsportal men växte sedan till att även erbjuda en del produkter.

Efter det har vi byggt på med fler och fler produkter och även gjort om hela sidan i början av 2022 så har det blivit mycket mer fokus på shoppen, men vi har givetvis fortfarande kvar alla våra bra artiklar, guider och trevlig info.

De flesta sidor är antingen bara en butik (med några få artiklar och guider) eller en sida med information och artiklar. Vi vill dock ha det bästa av båda världar. Vi erbjuder många bra artiklar och information om allt från golfregler, köpguider, spelformer till tips för nybörjare och övningar som kan göra dig bättre.

Samtidigt erbjuder vi vårt ständigt växande sortiment av golftillbehör och golfprylar och har en förhoppning om att växa och bli en större shop med tiden, med större sortiment och bredare utbud. Alltid till låga priser.

Så även om det är en lite udda sida så är det väl inte något negativt att både kunna läsa lite köpguider och speltips samtidigt som man köper in nya peggar, greenlagare, headcovers och andra trevlig golfprodukter.