Du hittar din boll i ett pliktområde – kanske intill en damm, ett dike eller annat markerat med röda eller gula pinnar. Du planerar att slå bollen därifrån, men frågan är: får du grunda klubban i marken innan du slår?
A: Ja – du får numera grunda klubban i ett pliktområde, precis som på andra delar av banan.
B: Ja, men bara om du samtidigt sjunger “Eye of the Tiger”.
C: Nej – att grunda klubban i ett pliktområde är alltid förbjudet. Det blir ett slags plikt.
D: Nej, det är ett brott mot golfens grundregler och ger därmed två slags plikt.
Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.
Rätt svar: A (även B borde vara ok ska sägas)
Vad säger reglerna?
Sedan regeländringen 2019 är det tillåtet att grunda klubban i ett pliktområde. Tidigare var detta förbjudet i dessa områden, men regelförenklingen gjorde att man nu får behandla ett pliktområde mer likt resten av banan.
Det innebär att du kan:
- Grunda klubban bakom bollen.
- Röra marken eller gräset med klubban under provsvingar.
Många golfare som spelat länge är dock fortfarande osäkra här. Det sitter djupt inpräntat att man inte får grunda klubban i ett vattenhinder (som det hette förr). Därför tvekar många fortfarande, även om reglerna faktiskt ändrats för flera år sedan. Osäkerheten gör att den här regeln fortfarande är en av de vanligaste diskussionspunkterna ute på banan.
Kan klart erkänna att mina 20 år spelade med att man inte får göra det sitter hårt inpräntade jämfört med de här ca 6 åren som man har fått göra det.
Det är dock fortfarande ditt val om du vill spela bollen som den ligger eller ta lättnad med plikt.