Är det plikt om du tar bort markeringsknappen och sedan roterar bollen?
A: Det är lugnt att rotera rollen, råkar den rulla i väg är det bara att återplacera den
B: Du får rotera bollen så länge som en inte byter position
C: Du får inte ens rotera bollen om markeringsknappen är borta och får därmed 1 slags plikt
D: Du förlorar hålet i matchspel och blir diskad i en vanlig tävling
Svara på frågan och klicka sedan på frågan för att få fram svaret.
Rätt svar: C
Ny vecka och en ny rond av någon konstig anledning med Roland. Som vanligt när du kom till klubben undrade alla varför du ska ge dig ut och spela med honom igen. Det är t o m så illa att alla som har tider bokade antingen precis före eller efter har avbokat sig för att slippar vara i närheten av Roland.

Efter en jämn och totalt vedervärdig rond när det gäller stämning osv har ni äntligen kommit till 18:e hålets green. Er bara är lite konstig så avslutningshålet är faktiskt ett par 3-hål. Först slår Roland ett utslag och det hamnar bara 1 ½ meter från hålet.
Som den totalt osportsliga personen han är börjar han redan då fira sin vinst. Detta peppar dig bara ännu mer och du slår ett riktigt bra utslag som hamnar 1,6 meter från hål.
Ett regelbrott eller ej?
Väl framme på green läser du hur puttern ska gå och sedan smeker i den lite halvsäkert så långt ifrån mitten av hålet det går. Men du satte slaget så du vet att oavgjort är det sämsta resultatet som är möjligt.
Roland som är en psykopat verkar totalt ostörd av den stora stunden och riktar också in sin boll för att putta ut och ta er till särspel. Av någon konstig anledning har ni alltid 18 håls särspel, vilket du inte vill veta av.
Precis innan han puttar ser han dock att bollen är lite fel riktad och tar därför och rättar till riktningen. Han gör detta efter att han har tagit bort sin markeringsknapp. Putten sänks sedan och han ser glad ut då han vet att ni ska ut på särspelshål och att han är ett sådant fysiskt monster att han aldrig tröttnar och därmed lär vinna.
Du tänker till
En snilleblixt kommer då till dig. ”Men vänta nu lite man får inte snurra bollen om det inte finns en knapp där. Jag ger honom ett slags plikt och vinner därmed”
Roland blir så klart otroligt sur när du säger detta och hävdar att det inte alls är några problem med reglerna då bollen aldrig flyttade sin position. Har har helt rätt i att bollen aldrig rullade i väg något utan roterades bara på plats.
Vem av er har rätt?
För att hitta svaret på denna fråga går vi till härliga regel 14. Vi behöver inte läsa långt i den heller för att hitta svaret utan det finns redan i regel 14.1.
Där kan man läsa ”Denna regel gäller vid det avsiktliga ”lyftandet” av en spelares boll i vila. Detta kan göras på vilket sätt som helst, vilket innefattar att plocka upp bollen med handen, rotera den eller på annat sätt avsiktligt orsaka att den rubbas från sitt läge.”
Straffet kommer lite längre ner i 14.1a och säger ”Om spelaren lyfter bollen utan att markera läget, markerar läget på fel sätt eller slår ett slag med bollmarkeringen kvar på plats får spelaren ett slags plikt.”
Summan av det hela är alltså att det inte blir något särspel utan du vinner då Roland får ett slags plikt. Ni slutar därmed på 119 slag och 120 slag, ett bättre för dig och skryträttigheter en vecka till innan du igen ska spela med honom.