Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

FAQ - Regler (Vattenhinder, Bunker osv)

Min boll har fastnat i ett träd, vad kan jag göra?

Det händer inte ofta men en boll kan faktiskt fastna i ett träd. Det finns lite roliga klipp från de stora tourerna när spelare är uppe och klättrar i träden och slår sin boll. Händer detta dig har du tre alternativ.

Första alternativet som vi var inne och snuddade på är att du kan spela bollen som den ligger. Detta kan du i princip alltid göra i golf. Andra alternativet är att förklara bollen ospelbara och droppa inom två klubblängder från punkten rakt under bollen. Gör du detta måste du lägga till ett pliktslag. Viktigt att komma ihåg i detta fall är att du måste kunna identifiera bollen i trädet som din. Det räcker inte med att du vet att bollen har fastnat i trädet utan då måste kunna peka på bollen och säga att just den där är din. Sista alternativet är att gå tillbaka till platsen för förra slaget och där med ett slags plikt slå en ny boll. Du förklarar helt enkelt bollen som förlorad vilket du kan göra utan att identifiera den som din.

Får jag ta med mig krattan ner i bunkern?

Bunker

Om det är en större bunker är det ofta smidigast att ta med sig krattan ner i bunkern innan man ska slå. Men är detta okej enligt reglerna?

Det positiva är att detta är helt okej enligt reglerna förutsatt att du inte använder krattan för att testa hur sanden känns. Lägger du bara ner den lite lugnt innan du slår är det inga som helst problem. Du kan på samma sätt ta med dig ytterligare klubbor ner i bunkern förutsatt att du inte testar sanden. Självklart får inte krattan eller någon klubba röra bollen.

Får jag droppa mig ur en vattenfylld bunker?

Bunkrarna är oftast nersänkta en bit i förhållande till resten av golfbanan. Detta för tyvärr med sig att vatten har en tendens att samlas i dem. Vad säger då reglerna ifall bunkern är helt vattenfylld?

Tyvärr får du då inte droppa dig fri utan pliktslag. Hittar du en punkt i en bunker som ej är närmare hål som inte är full med vatten kan du droppa där utan plikt men detta gäller bara i bunkern. Reglerna ger dig dock lite lättnad men det är enbart att du kan droppa dig ur bunkern men med ett slags plikt.

Det du kan göra är att droppa dig till den plats som ej är närmare hål där förhållandena är som bäst. Säg att din boll ligger i 10 cm vatten kan du alltså hitta en punkt där det är 2 cm vatten och droppa där.

Grunda klubban på en bro?

På många golfbanor finns det broar som sträcker sig över vattenhinder. Får man då grunda klubban ifall bollen hamnar på bron?

Ett vattenhinder sträcker sig lodrätt uppåt och nedåt. Detta gör att du inte kan ta lättnad för något fast hinder som finns i ett vattenhinder. Därmed skulle man också kunna tro att man inte får grunda klubban men så är inte fallet. Ett undantag säger nämligen att det är okej att röra vid ett hindrande föremål även om det är i vattnet. Skulle det inte gå att slå pga bron får du droppa enligt regeln för vattenhinder.

Måste man ta fullständig lättnad för ett vattenhinder?

Vattenhinder kan ofta vara konstruerade på ett sådant vis att man inte riktigt vill ta fullständig lättnad. Fullständig lättnad är när boll, stans eller sving påverkas av det man droppat ifrån. Tar du t ex mark under arbete, tillfälligt vatten eller oflyttbara hindrande föremål så måste du alltid ta fullständig lättnad eller ingen lättnad alls.

Men riktigt så är det inte för vattenhinder utan där är det bara bollen som måste vara utanför hindret. Detta ger dig möjlighet att droppa på en sådan plats att du t ex kan stå bättre, men det säger även att ifall du har droppat på rätt plats som är utanför hindret och du då blir tvingad att ta stansen i vattnet så måste du göra detta.

Jag råkade nudda bollen i vattenhindret, vad händer?

En boll har hamnat i ett vattenhinder och när du ska slå ditt slag råkar du nudda bollen som dock inte rör på sig. Frågan är då vad reglerna säger om denna situation.

Om du råkar nudda bollen omedvetet utgår det ingen plikt till dig utan du spelar bara vidare som vanligt. I ett hinder får man inte sätta ner klubban i marken eller i vattnet men bollen tillhör inte hindret vilket gör att det inte är något problem. Viktigt är dock att du råkar göra detta för om du gör det medvetet utgår det plikt på dig. Skulle du råka peta till bollen så att den rör sig är det också plikt.