Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

FAQ - Regler (Greenen)

Min boll ligger precis utanför green och jag vill putta men ett sprinklerlock är i linje, får jag då fridropp?

Detta är en inte helt ovanlig situation på banan. Bevattning måste ske av greenerna vilket gör att det ofta finns sprinklerlock väldigt nära greenytan. Ligger man precis utanför green är det ofta enklare att putta än att chippa och då inträffar denna situation lite då och då.

Dock säger reglerna att du inte får fri dropp om du sprinklerlocket är i den tänkta puttlinjen. Om bollen ligger mot locket eller du inte kan svinga eller ta din stans på ett normalt vis får du droppa fritt men inte bara för att bollen behöver puttas över locket. Det är bara om bollen ligger på green som du får droppa fritt ifall det finns ett hinder på greenen i vägen.

En sak som ska sägas är att det kan finnas en lokal regel på klubben som säger att du får droppa fritt även om bollen ligger utanför green. Men finns ingen sådan är det bara att chippa istället för att putta.

Vad är den förlängda puttlinjen?

Förlängd puttlinje

Puttlinjen har de allra flesta koll på att det är den tänka linjen från din boll till hålet. Alltså behöver det inte vara en rak linje utan den följer den väg du måste slå bollen för att kunna komma i hålet. De flesta av oss får snabbt lära sig att inte gå i denna linje.

Men det är ju inte alls alltid så att man sätter sina puttar och därför finns det även en förlängd puttlinje. Detta är en förlängning på puttlinjen som börjar efter hålet. Alltså den linje som du skulle behöva putta ifall du slår första putten förbi hålet. Du bör därför heller inte gå i den förlängda puttlinjen.

Hur långt bakom hål du ska ta hänsyn till denna linje varierar beroende på hur putten ser ut. Om det är en putt från en meter spelar knappast den förlängda puttlinjen fem meter bakom hålet någon större roll. Men om det skulle vara en nerförsputt från 20 m är det rimligt att bollen går fem meter för långt.

Greenen är luftad får jag då flytta bollen ifall den störs av hålen?

Minst en gång per år brukar banarbetarna lufta greenerna genom att göra mindre hål i gräset och plocka ur innehållet. Dagarna efter att detta arbete är gjort påverkar de puttning mycket. Tyvärr är detta något vi får leva med då man måste göra detta för att ha greenerna i god kondition på längre sikt.

Enligt reglerna finns det heller inte någon möjlighet för dig att fritt få flytta din boll om den t ex ligger ner i ett hål. Även om man skulle kunna tro det så räknas det inte som mark under arbete. Det är bara om bankommittén har utfärdat en lokal regel som det är möjligt att få ta lättnad. Någon sådan regel finns oftast inte.

Du skänker en putt men motståndaren försöker iaf putta i den och missar, vad är resultatet?

I matchspel får du skänka en putt när du vill till din motståndare. Motspelaren kan mycket väl sen vilja putta i bollen för att få en känsla för greenen eller vad som helst. Men vad blir då resultatet om han missar denna putt?

Tyvärr för dig så kan du inte hävda att hans putt ska räknas. Direkt när du skänker en putt så räknas bollen som hålad och då är hålet avslutat för motståndaren. Han kan sedan missa en massa slag utan att det spelar någon som helst roll. Viktigt är att komma ihåg att detta enbart gäller i matchspel då det aldrig är tillåtet att skänka puttar i slagspel.

Vem ska slå först i närheten av greenen?

Alla har koll på att den som ligger längst ifrån hål slår för från fairway och liknande. Men det är inte riktigt lika klart när det gäller slag nära green. Säg att en spelare ligger i en greenbunker 10 m från flaggan och en annan spelare ligger på green 15 m från flaggan, vem ska då slå först?

Många tror här att det är den som ligger i bunkern som ska slå först enligt ordningen men så är inte fallet. Det är fortfarande så att den som ligger längst ifrån hål som slår först, alltså spelar det ingen som helst roll ifall bollen är på green eller ej.

Sen kan det vara smidigare att den som ligger i bunkern slår först då han sedan kan göra sig redo för sin putt genom att byta klubba eller att han ska passa flaggan för den spelare med den långa putten. Ni får alltså bestämma att en annan spelare slår före även om han ligger närmare hål. Det är heller ingen plikt om den spelare som ligger närmast slår först (utan att ni har bestämt det) i slagspel utan slaget räknas då. Är det i matchspel och ingen överenskommelse har gjorts om att han ska slå först kan den andra spelaren kräva att slaget slås om, även här utan plikt.

Markeringsknappen råkade fastna när jag skulle markera

Läget är att du ska markera en boll på green men är du markerar bollen så råkar knappen fastna på din handske utan att du är medveten om detta. Knappen följer därmed upp när du går ifrån bollen och den är inte markerad, vad händer då?

Lite överraskande är golfreglerna här lite snälla mot dig som råkat ut för detta. En förutsättning är självklart att det inte var medvetet som du gjorde detta. Är det en olyckshändelse så ska du bara återplacera bollen på den platsen där du tror att bollen låg och sedan putta vidare utan någon plikt. Skulle det dock vara så att du sparkar till knappen när du ska gå fram till din boll för att återplacera den utgår det ett slags plikt till dig. Att återplacera bollen räknas inte som samma sak som att markera bollen.

Vem får stå bakom spelaren när han puttar?

Det intressanta svaret på denna fråga är att det bara är en motståndare som får göra detta enligt reglerna. Sen bör inte motståndaren stå där när du puttar då det räknas som ett etikettsbrott. Han bör istället först gå in bakom och titta efter det att du har puttat.

En medspelare eller caddie till dig får gärna stå bakom i din linje och hjälpa till att sikta in ditt slag osv. Men denna person måste flytta på sig innan du slår annars åker du på två slags plikt.

Förklara bollen ospelbar efter en dålig putt?

Du har en mycket kort men knepig nedförsputt att sänka men det vill sig inte bättre än att du missar och istället rullar bollen bort långt ifrån hål till ett knepigt läge. Kan du då förklara bollen ospelbar och med ett slags plikt spela en ny boll?

Visst kanske det är lite mot tanken med golf med regelmässigt finns det inget som hindrar dig från att göra på just detta vis. Det är bara om en boll är i ett vattenhinder som man inte kan förklara den som ospelbar. Du behöver inte ens gå och hämta den första bollen om du inte vill ta de lite tråkiga promenaden.