Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

Regelfrågan - Kan man neka att få en putt skänkt?

Du spelar en match i fyrboll. Du har en 4 metersputt för par som du vill slå då metern framför dig ligger din spelkamrat som har en 3 meter för birdie och vinst av hålet.

En motståndare som inser att du vill hjälpa din medspelare tar då och skänker dig din putt. Kan du då neka detta och putta iaf och därmed hjälpa din kamrat?

Smart motståndare

Normalt i matchspel är det tillåtet för en spelare att putta ut om en boll har skänkts. Men inte i fyrboll om du har som syfte att hjälpa din medspelare.

När en boll skänks är du klar för hålet och du kan inte neka till detta. Skulle du då sedan iaf putta vidare är det din spelkamrat som åker på det hela och är diskad från hålet.

Grattis till motståndaren alltså i detta läge då han insåg ett snabbt sätt att öka deras chanser till ett bra resultat.