Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

Regelfrågan - Vad händer om jag råkar flytta markeringsknappen?

På green så markerar jag bollen men innan jag lagt tillbaka bollen så råkar jag flytta på markeringsknappen. Får jag då plikt eller vad händer?

Markeringsknapp

Varför man råkar flytta markeringsknappen är egentligen inte det viktiga utan det finns ju många olika situationer där det faktiskt kan hända. Det viktiga är att det verkligen är en olyckshändelse och inte ett försök till fusk på något vis.

Regel 13.1(d) säger att du kan återplacera bollmarkören alternativ bollen på den platsen markören låg innan du råkade flytta på den utan någon plikt. Sen är generella tipset att vara försiktig så du inte flyttar markören då det alltid kan leda till diskussioner osv.