Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

Regelfrågan - Får man rikta in bollen på tee?

Bollar har normalt någon form av rikthjälpmedel. Får jag på tee använda den för att rikta in mig?

Får du rikta in bollen även på tee?

Att rikta in en boll på green är klassiskt. Vi säljer t ex hjälpmedel här på sajten som kan hjälpa till att skapa bra linjer så det blir lättare att putta. Men frågan är då om man får använda detta hjälpmedlet även på tee?

Svaret på detta är att ja det får du visst göra. Du kan t o m exempelvis använda en fot eller något för att rikta in bollen åt rätt håll.

Det du inte får göra är att skapa märken i marken. Alltså du får inte sparka ner o göra en grop eller slå ett slag med klubban för att skapa något att sikta mot.

Finns det gropar, missfärgningar i gräset, kvistar och liknande redan sedan innan är det fritt fram att använda dessa som en hjälp så länge du inte flyttar dem eller påverkar på något vis.