Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

Regelfrågan - Är det plikt om jag råkar träffa en begravd boll i bunkern?

Är det plikt om jag råkar träffa en begravd boll i bunkern?

Situationen är enligt följande. Du har slagit ner bollen i en bunker och när du sedan slår ditt slag blir du överraskad över att inte bara din boll flyger upp (självklart direkt i koppen) utan att det också kommer en till boll som legat begravd under din boll. Vad säger reglerna då om detta?

Vad händer om du träffar en dold boll i bunkern?

Trevligt nog för dig i detta scenario så händer inget utan ditt slag räknas som hålat. Blir slaget dåligt pga bollen som ligger begravd är det mer otur för dig då slaget räknas och det finns ingen möjlighet att spela om det eller liknande.

Slaget räknas helt enkelt som ett vanligt slag inget annat. Det är mest att be till golfgudarna om att resultatet ska bli bra.

Ligger en boll osynlig under din boll räknas det inte som att du har spelat på fel boll eller liknande då du inte kunde veta om det. Bollen som ligger under räknas faktiskt som flyttbart föremål så om du skulle se den innan får du flytta på den. Även om det så klart kan vara svårt att se en begravd boll.