Varukorgen

Varukorgen är tom

Visa undermenyn (klicka)

Dölj undermenyn (klicka)

Vår Facebook

Golfens hälsofördelar

Det råder inget tvivel (iaf oftast) om att golf är en rolig sport att utföra. Men utöver att det är trevligt att ta en promenad och slå bollar i hålet har även golfen flertalet andra positiva effekter. En del som man kanske tänker på direkt men även andra som inte är lika uppenbara.

Därför ska vi här i denna artikel titta på ett antal sådana. Kanske kan detta ge lite extra motivation till att spela en massa golf.

Sol och frisk luft

Fint väder

Att spendera tid utomhus har många goda hälsoeffekter. Bara en sådan sak som att du får de härliga D-vitaminerna från vår sol är trevligt. D-vitaminer som t ex är viktiga för vårt immunförsvar.

Att vara ute i den friska luften kan hjälpa till med allt från magproblem till blodtrycket. Det är helt enkelt så att folk som spenderar mer tid utomhus löper mindre risk för många kroniska sjukdomar. Detta borde vara anledning så det räcker för att ha ett aktivt liv utomhus. Men det finns fler fördelar.

Steg och kalorier

Som vi har skrivit flera gånger tidigare här på sajten är det svårt att räkna ut hur många kalorier som bränns under en normal rond. Det är massor av faktorer som spelar in. För att bara nämna några kan man ta kön, vikt, bärbag/vagn, längd på banan, speltempo osv.

Spara kalorier genom golfen

Men uppenbart är att golf är ett strålande sätt att bränna kalorier och uppskattningen vi går enligt här på Golfprylar är att en normal rond ungefär bränner 1 000 kcal. Som en väldigt grov jämförelse kan man säga att för att bli av med ett kilo fett på kroppen så krävs det lite mindre än 8 000 kcal i ”minus”.

Det är självklart inte så lätt som att spelar du 7 ronder en vecka kommer du gå ner ett kilo utan det beror ju på vad man äter osv. Lätt att äta lite mer efter en rond och sedan saker under ronden.

Grejen är mest att det faktiskt är mycket kalorier som bränns av golf och håller man en hälsosam livsstil i övrigt och spelar lite extra golf går det att tappa vikt enkelt med hjälp av golfen.

Steg är en sak som många har ett mål för under varje dag. Ett klassiskt mål här är att uppnå 10 000 steg under en dag. En rond med golf är i runda slänger ungefär denna mängd steg. Även här spelar så klart längd på banan, steglängd osv in i hur bra uträkningen blir. Det ska iaf till att man verkligen rör sig lite om man inte ska uppnå en bra summa steg under en dag. En genomsnittlig kontorsarbetare som har tar ungefär 4 000 – 5 000 steg per dag.

Golfbil

En golfbil innebär av förklarlig anledning att du tar färre steg under en rond. Men i en undersökning som gjorts visade det sig att en spelare som gick tog ungefär mellan 11 500 – 15 000 steg per rond och att en som körde golfbil tog mellan 4 800 – 7 600 steg per rond. Visst ett stort spann men det visar på att det faktiskt är ganska många steg som trampas även om en golf bil används.

Denna undersökning gjordes bara på män vilket gör att det inte går direkt att översätta till kvinnor. Men intressant var att det inte skiljde något i längd, handicap eller vilken tee som användes mellan en som går och en som kör golfbil. Det som dock skiljde var att snittpersonen som körde golfbil vägde ungefär 4 kg mer.

Golfbil har sina fördelar det råder det noll tvivel om men har man inget verkligt behov av den är det utan tvekan bäst att gå.

Golf är en social sport

Vi människor är sociala djur. Vissa har ett större behov av att träffa andra än andra har men alla av oss har ett visst behov. Golf passar perfekt in då eftersom du lätt träffar folk sen om det är vänner sedan tidigare eller nya spelpartners. En öl eller glass efter ronden är det nog få som tycker är otrevligt.

Vi mår helt enkelt bättre som människor av att ge oss ut o träffa andra människor.

I princip hela kroppen

Golf är motion på en ganska lugn nivå. Visst kommer du inte att slå några rekord som kortdistanslöpare tack vare ditt golfspel men denna typ av motion är generellt väldigt nyttigt. Du kommer att se hälsofördelar egentligen i hela kroppen.

Att hjärtat får jobba lite mer är bra för det och detta för med sig att risken för hjärtsjukdomar t ex går ner. Men det är som sagt var inte bara en del av kroppen som mår bättre utan det är överallt plus att det även finns mentala fördelar.

Stress är en sak som man kanske inte tänker på direkt att golf ska hjälpa mot. Men det är lätt att koppla bort annat under en rond. Sen hjälper träning till att släppa lös endorfinerna som kan hjälpa till med humöret. Perfekt att släppa stressen från jobb eller liknande och istället bara få vara sur på det egna golfspelet.

Hjärnan

Inte bara själva kroppen får träning ute på banan utan hjärnan får det också. Det krävs koncentration och minne för att spela golf. Genom att du tvingas till detta får hjärnan arbeta vilket fördröjer hjärnas kognitiva åldrande.

Bättre sömn

Kombinationen av lugn träning, frisk luft och naturligt ljus har en bra effekt på din sömn. Även om träningen i sig är lugn så pågår den under lång tid vilket gör att det totalt blir ett bra pass vilket sedan på kvällen normalt för med sig bättre sömn.

Det råder nog inga större diskussioner om att en god natts sömn är bra för oss.

Risk för skador?

Självklart finns det alltid en risk för skador av olika slag när man sysslar med golf. Detta gäller för alla fysiska aktiviteter men det positiva för golfen är att det är frågan om en lågrisksport.

Skador

De vanligaste formerna av skador är sådana som uppstår antingen av att man gör något lite klumpigt som att ta ett felsteg eller liknande när man ska gå över en stubbe eller likande. Detta kan så klart leda fram till brutna ben och liknande. Vilket är irriterande osv men på sikt sällan något större problem.

Sen har du skador som uppstår för att man t ex bär golfbagen fel eller liknande. Börjar man känna av saker som detta kan man överväga att antingen byta utrustning som gör att det inte blir ett problem längre eller helt enkelt vara lite mer noga med hur lyft och liknande utförs.

Tränar man mycket finns det större risk för skador som uppstår pga överansträngning eller liknande. Ett exempel på detta kan vara tennisarmbåge. Oftast löser sig dessa skador med lite vila alternativt lättare fysioterapi.

Sammantaget är skaderisken väldigt liten i golf och då speciellt om man tänker på lite mer allvarliga skador. De hälsovinsterna man får överväger i nästan alla fall den lilla risk för skador som finns.